Auteur Topic: Zonnepanelen en omvormer  (gelezen 8225 keer)

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
Zonnepanelen en omvormer
« Gepost op: 2 januari 2010, 23:48:24 »
Hallo,

Misschien wel een domme vraag over hoe het nu zit met 2 samen gestelde zonnepanelen.

Ik heb 2 netgrid omvormers op het oog, de `gridfit 250 LV` deze is mijn keus omdat hij in een iets vochige schuur komt te hangen.

Nu las ik dat de ingang spanning minimaal 27 volt moet zijn om in te schakelen.
Dit betekend 2 panelen met 36 cellen of 1 paneel met 72 cellen.

Nu is mijn misschien iets domme vraag.
 ???
Als ik 2 panelen van 36 cellen en bv 56 wpa aan elkaar knoop, dan weet ik wel dat je met het voltage op ongeveer 38 volt zit ( 2 panelen in serie zetten ) ( dus goed voor de gritfit 250 lv ), maar wat gebeurt er dan met die wpa ? volgens mij blijft die maar 56 wpa toch ?

weet iemand een alternatief ? net als bv de omvormer ok4e, bij deze was het uitgangs vermogen 100 watt, maar had een lage ingangs spanning nodig om stroom terug te kunnen leveren.
Voor mij is dit een groot voordeel omdat ik een niet al te grote tuin hebt, dan kan je met minder panelen toch uit eindelijk meer stroom terug leveren aan het net.

Ik hoop dat iemand me even opweg kan helpen.

Met een vriendelijke groet,

Bart v Berne

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • Geslacht: Man
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: Zonnepanelen en omvormer
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2010, 16:45:01 »
Hoi Bart,
    Wpa (= Watt Peak en ik weet niet waar de "a" voor staat ) betekent het standaard maximale vermogen van een paneel ( het wordt bepaald onder een sterke lamp die met zonkracht ( is bepaald op 1000 Watt per vierk meter ) op het paneel schijnt.(bij 25 graden celsius)
   Watt = vermogen en wordt berekend door het voltage te vermenigvuldigen met de amperes.
 Dus als je paneel bijv bij 18 Volt  gelijktijdig 3 ampere levert, dan is het vermogen dus 18 x 3 = 54 Watt
  Als je nu 2 panelen in serie zet zal het amperage geloijk blijven maar het voltage verdubbelt ;dus 36 Volt bij 3 Amp :  36 x 3 108 Watt.
   (Zou je de panelen parallel schakelen dan krijg dat het voltage gelijk blijft maar de amperes verdubbelen : dus 18 Volt bij 6 Amp : 18 x 6 = 108.De uitkomst is dus hetzelfde , of je ze nu parallel zet of in serie !)
 Dus : Je moet die "Wpa" gewoon bij elkaar optellen !

Snappie ? ( ik weet nu niet helemaal zeker of ik je vraag beantwoord heb....)

Gr. Chris

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2010, 19:59:10 »
Bedankt Chris,

Mijn vraag is goed beantwoord, ik heb dus veel baat bij het in serie zetten van 2 panelen,
zeker dat ik nu weet dat een gridomvormer meestal vanaf 30 volt pas begint te werken.

Nu kan ik langzaam aan eens beginnen met bouwen, heb er al veel zin in.

Met een vriendelijke groet, Bart

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2010, 20:35:40 »
Hoi Bart ,
  nog even een aanvulling : als je die gridfit 250 gaat gebruiken en je gebruikt Evergreen cellen krijg je dat je met 72 cellen een goei spanning krijgt , maar het vermogen zal nooit de maximale waarde van de gridfit halen. Oftewel je laat een deel van het potentieel van de inverter ongebruikt. Als je dat deel alsnog wil gaan gebruiken kan je nog meer panelen in serie gaan zetten , maar dan bereik je (te snel ) de bovengrens van het voltage van de inverter. En dan zit je vrijwel zeker nog steeds een eind af van het max. van deze inverter.
  Wat je wel zou kunnen doen is panelen parallel gaan zetten :  bijv 2 x 72 cellen. Je zal dan echter wel blocking diodes moeten gebruiken.Je moet nml voorkomen dat als de ene set/string van 72 cellen om welke reden dan ook duidelijk minder spanning/stroom levert dan de andere, dat er dan stroom van de ene in de andere vloeit. En daar schijnen zonnecellen erg slecht tegen te kunnen.....  Dus een diode tussen een string en de inverter , en hetzelfde bij de andere string is dan de oplossing.
Er kunnen bijv. boombladeren of een weggewaaid stuk krant ergens op een paneel terecht komen en dat houdt erg veel tegen. Heb je overigens het stuk over bypassdiodes al gelezen ? (hier op het forum)

Groet ,
        Chris

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2010, 00:46:59 »
Sorry van de late reactie van mijn kant,

Bedankt voor je tip Chris.

Inderdaad was ik al van plan om mijn 4 panelen van 36 cellen of 2 panelen van 72 cellen aan te sluiten op 1 Gridfit.
Als ik de spanning op tel als de panelen onbelast zijn zit ik nog ruim binnen de grens van de maximale ingang spanning van 50 volt.

Dus mijn plan was om 2 x 2 panelen van 36 cellen met elkaar in serie te zetten.

Over die diode`s !!! zover ben ik nog niet, al heb ik wel wat vragen daarover, maar dat komt nog wel..eerst mijn 1e paneel goed afwerken.

Met een vriendelijke groet,

Bart

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2010, 17:11:03 »
Hoi Bart,
   misschien een idee om toch voordat je je paneel helemaal af(gesloten) hebt om eens in de werking van bypass-diodes te duiken. Ik heb ze bij de bouw van mijn panelen toegepast net zoals Hante. Als je het paneel al af hebt wordt het wat lastig...... Ik persoonlijk denk dat het verstandig is om ze toe te passen !

Groet ,
        Chris

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2010, 22:37:37 »
Hallo Chris,

Bedankt voor je informatie.

Ik heb bij Conrad een aantal SKOTTKY diode`s besteld, dit zijn platte diode`s ( D behuizing).
Volgens mij heb ik op de site van HANTE gezien dat deze diodes per rij van 9 cellen gesoldeerd worden.

Van een kant kan ik dat goed begrijpen, als de bv 1e rij vol in de zon komt levert deze energie, maar als bv rij 4 nog in de schaduw ligt, dan neem deze rij een hoop energie op, dus verlies.
Zo staan elke rij van 9 cellen onafhankelijk naast elkaar zijn werk te doen.

Dus, ik dacht, ook ik soldeer 1 diode per 9 cellen in mijn paneel, in totaal dus 4 diode`s per paneel ( ingebouwd tussen de bus wire ).
De technische gegevens van de diode`s zijn 60 volt, 6 Amp?re, en bestand tegen een temp. van 150 graden.
Is het verstandig om deze diode`s te gebruiken ? of hadden ze ook veel lichter gekund ? en had ik beter op het eind van een paneel een grotere diode kunnen plaatsen ?, dus een grote eind diode tussen paneel naar paneel.

Mijn keus om voor 60 volt met 6 Amp?re te gaan komt omdat ik 2 panelen in serie wil zetten, en daaraan weer parallel 2 andere panelen. zo krijg je 2 x 2 = 4 panelen. ( +/- 40 volt met 4 a 5 Amp?re ).

Hoe zit het overigens met een diode. stel hij is 6 Amp?re, dan weet ik dat hij een doorgang van 6 Amp?re heeft, maar wat zou zo`n diode kunnen blokkeren ? dus tegenhouden. is dat ook maar 6 Amp?re, of veel hoger ? ( hoop dat je begrijpt wat ik bedoel )

Ik sta open voor advies, want ik wil het in een keer zo goed mogelijk maken.

vriendelijke groet,

Bart v Berne

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2010, 10:17:14 »
Bart ,ik denk dat je volgende link even goed moet bestuderen , hij komt van Hante zijn website :

http://pvcdrom.pveducation.org/MODULE/Bypass.htm

Het vertelt de reden van een bypass-diode. Als het goed is zullen ze niet zo heel vaak "open" staan en dus is het ook niet nodig om daar een schottky voor te gebruiken ....
 Bestudeer dat eerst fff.....

Een diode kan als hij gesperd staat heel veel stroom tegenhouden. Maar niet als er een (te) hoge spanning (voltage) op staat. Het is de spanning die de stroom duwt, hoe hoger de spanning (voltage) hoe groter de kracht waarmee er een stroom op gang gebracht wordt. Dus als er niet genoeg spanning is krijg je ook geen grote stroom. Oftewel : het gaat niet om de stroom maar om de druk/spanning waarmee er geduwd wordt ! Snappie ?  Dus als de druk /spanning te hoog wordt ( in de sperrichting van een diode ) dan kan hij dat niet meer aan en "slaat door"    Maar als de druk spanning in de geleidende richting van een diode te groot wordt zal er een te grote stroom ontstaan en die stroom veroorzaakt (te) veel warmte waardoor de diode doorsmelt. Snappie ?
   Nu hebben diodes ,als ze in geleidende richting staan ( net als veiligheidskleppen in een hydraulisch systeem) altijd een bepaalde spanning nodig voordat ze openen. Bij schottky's is dat een relatief lage waarde. Maar omdat je ze in de bypaas-functie alleen maar gebruikt als Nood-route voor de stroom ( als de cel dus geblokkeerd is danwel gedeeltelijk geblokkeerd is) is die lagere waarde helemaal niet zo belangrijk. Dus een gewonere (lees goedkopere) diode volstaat dan ook.  Hij moet dan wel de maximale stroom die je ev. zou kunnen krijgen aankunnen zonder te heet te worden en ev door te smelten. Neem dus een diode van 10 A als je verwacht dat de max stroom rond de 5A zal zijn , want zal hij dus nooit heel erg heet/warm worden. Verder hoeft de bypassdiode niet meer tegen te houden (aan spanning) dan de waarde die de cellen die hij overbrugt zouden kunnen produceren .Dus bij 12 cellen krijg je dan 12 x 0.57 = 6,84 Volt. Neem hier ook een factor 2 dus 2 x 6,84 = 13,68 volt en je zit goed.
   Een schottky gebruik je als de stroom altijd door die diode loopt en dan geeft een lagere "openings"waarde ook minder verlies aan prestatie van je paneel .Schottky gebruik je dus bijv bij parallel schakelen van panelen of in combinatie met accu's om te voorkomen dat je accu zich ontlaadt over je cellen en daar dan je cellen mee zou kunnen beschadigen.
    Bij het parallel schakelen zoals jij voor ogen hebt zal je inderdaad die 60 volt nodig hebben misschien dat iets hoger nog  beter is maar in de praktijk blijkt een paneel van 72 cellen rond de 34 Volt te geven in het max power point. En dus heb je dan die factor van 2  En in deze situatie zijn dus schottky's aan te raden.
   Hmmm, toch een lang verhaal geworden !

Ik hoop dat deze uitleg voldoende voor je is.

Groet , Chris

Offline loosandre

• Junior
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2010, 13:10:00 »
Hallo ,

Ben ik goed bezig ?

Ik heb een omvormer gridfit lv 250 ,ondertussen twee panelen samen gesteld ,1 paneel 48 cellen 0,5v in serie is 24 v .
1 paneel 2x 24 cellen paralel is 12 v . beiden dan in serie aan gesloten zou dan 36 v zijn .Open circuit getest bij nog geen volle zon 41v .
Kan dit?

bedankt  bij voorbaat .

Groeten

Andre

Offline hante

• Junior
  • **
    • DIY Solar Panels
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2010, 13:20:28 »
Andre

41V bij open circuit en 72cellen is normaal en wat je ongeveer kan verwachten. Overigens moet je deze panelen niet belast in serie (of parallel) zet. Als ik het goed begrijp heb je twee panelen gemaakt een van 24V/3.5A en een van 12V/7A. Deze kan je dus niet parallel of serie schakelen zonder een behoorlijk verlies te krijgen. Als je ze parallel zet wordt het geheel 12V/10.5A en als je ze in serie zet komt het maximum op 36V/3.5A uit.

groeten,
Hante

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2010, 13:42:06 »
 Andre ,
  ik zat net een berichtje te maken toen ik Hante's antwoord zag. En ik kan alleen maar zeggen dat ik het helemaal eens ben met Hante. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de cellen die niet parallel staan ( dus alle cellen in dat paneel van 1 x 48 ) op den duur te zwaar belast worden door de stroom die er vanuit dat andere paneel doorheen "geperst" wordt.

Gr.
    Chris

Offline loosandre

• Junior
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2010, 19:00:40 »
Hante  Chris ,

Bedankt voor het antwoord ,
Zien jullie een oplossing de gridfit start op 27 v en kan max 50 v aan .
Mijn paneel 2x 24 cells kunnen in serie of parallel aan gesloten in de contact doos . 3x12 v zou goed zijn maar dan heb ik 48x2.45 w=119,04 watt geeft dan 119,04 x 3 =357 watt  wat dan te veel is voor gridfit .
Zou 2x 24v niet gaan voor de gridfit ?

Groeten

Andre

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2010, 12:20:12 »
Tja, Andre,
    De "match" tussen deze inverter en je cellen is niet optimaal.....
      Ik zie als beste oplossing dat je 88 cellen in serie neemt ( = 50,2 V / 216 Wp). Maar dan benut je niet de volledige mogelijkheid van de inverter ( zal de levensduur wel bevorderen) 
    Verder kan je 2 series maken ( en die parallel schakelen , met diodes dus !)van een voldoende aantal cellen om het minimum voltage te behalen: als dat bijv 33 volt zou zijn dan is dat krap aan voldoende om in je max power point te kunnen komen ( ik schat dat je 15-20 % moet aftrekken van de openklemspanning om de mpp-spanning te vinden, dus 33 Volt wordt dan (via 15% mindering) 28V.  Ik denk wel dat je dan in een gebied komt waar de inverter maar net aan werkt en dus niet in zijn hoogste efficiency gebied werkt (dat weet ikniet zeker ). Verder heb je bij deze situatie dat er bij bewolking echt veel te weinig spanning is om  de inverter te starten ( bij mij gaat dat wel maar ik praat dan over waardes van 10-15 Watt terwijl mijn maximum op dit moment in de volle zon 285 Watt is, dus mogelijk dat dit geen goed argument is) Je hebt echter bij deze 2 x 33Volt (oftewel 2 x 58 cellen) totaal ,weer wat te veel vermogen : 284 Watt. Ik denk (maar weet dat niet geheel zeker) dat de inverter gewoon dan zichzelf beveiligd/limiteerd op dier (was het ?) 250 Watt. Dit kan je natuurlijk navragen bij de verkoper (of de fabrikant)

Gr. Chris

Offline loosandre

• Junior
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2010, 13:06:47 »
Bedankt Chris ,

Ik ben aan het proberen met 2 panelen van 48 cells in serie geschakeld de omvormer is beveiligd tegen over spanning , werkt heel goed nu met bewolking , nu maar wachten op zon .
Bedankt ,

Groeten

Andre.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2010, 13:22:33 »
Heb je een keer gemeten wat de onbelaste spanning nu is ? En of die al met de huidige bewolking dan al de max waarde van zo'n 96 x 0.57 = 54.72 volt haalt ? Dat zijn gewoon aardige meetgegevens om te weten voor jezelf. Als je er een voltmeter en gelijktijdig een amperemeter tussen zet ( nu dus weer aangesloten aan je gridfit ) dan kan je ook mooi naar het rendement van je inverter kijken ( dan moet je natuurlijk ook een vermogensmeter tussen de inverter en het stopcontact zetten )
   Het lijkt me zo een mooie oplossing omdat de beveiliging tegen overspanning er toch in zit , je hebt dan het max wp vermogen van 235 Watt . Verder zal je dat voltage zelden gaan zien want vrijwel zeker begint de inverter al te werken bij een veel lagere spanning. En de spanning in je max power point zal nu dan zo rond de .85 x 55 = 47 Volt lomen te liggen.
      Het maximum aan de ingang van de inverter is toch 250 W ? Daar zal dan ook wel een maximering/beveiliging op zitten......maar die zal je op deze manier vrijwel zeker niet bereiken .

Gr. Chris

Offline loosandre

• Junior
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2010, 20:03:26 »
Hallo Chris .

Deze morgen heb ik bij het buiten zetten van de panelen de open spanning gemeten op 41 v de panelen hebben gewerkt tot 16 u 45 , ik heb echter nog geen opbrengstmeter ,wachten op zon en zien wat gebeurd .
Al vast bedankt .

groeten .

Andre.

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2010, 20:04:52 »
Chris,

Bedankt voor de moeite om zo`n artikel te schrijven alleen al over diode`s.
Ik heb er zeker wat aan gehad, ik heb vandaag glas besteld en hoop dat ik het snel hier heb.
Dan ga ik aan de hand van dat schema op Hante`s website die diodes plaatsen.
Ik ga ook weer wat diode`s bij bestellen voor de andere panelen, nu iets zwaardere, dan zit ik zeker goed met alles.

Mijn handen jeuken in elk geval al om straks mijn 1e paneel te kunnen gaan installeren.

Gr Bart,