Auteur Topic: Werkt zo een omvormer ?  (gelezen 3599 keer)

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
Werkt zo een omvormer ?
« Gepost op: 29 december 2009, 00:38:28 »

Hallo,

Ik ben Bart, en ben nieuw op dit forum.
Mijn plan is zelf zonnepanelen te bouwen voor als nog een nieuwe hobby.

Nu heb ik een vraag over een omvormer en hoe dat werkt.

Stel ik heb 2 panelen van bv 100 wpa.
Die gaan naar mijn ( toekomstige ) omvormer, is het dan echt zo simpel dat dat apparaat zorgt met behulp van een stekker in het stop contact dat de opgewekte stroom geleverd wordt aan het net ?

Dus even in mijn taal....zonne-energie > omvormer > meterkast meter loopt terug ?
En/of moet je ook eerst bv Essent bellen dat je van plan bent een aantal cellen te plaatsen ? ( ik weet al wel een ding, en dat is dat ik geen nieuwe dubbele meterkast meter wil ). Dit gaat vooralsnog te ver voor me.

Misschien kan iemand me helpen met deze vraag.

Met een vriendelijke groet,

Bart

Offline Narada

• Junior
  • **
Re: Werkt zo een omvormer ?
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2009, 07:54:57 »
Ja, zo simpel is het.

Ik heb in september een aantal panelen op het dak gelegd. (Niet zelf gemaakt) De kabels in de omvormer gedaan en de omvormer aan het net gehangen. Het was een halfbewolkte dag en de meter liep zo nu en dan terug. Ik heb een draaistroom meter.

Narada

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
  • Zelfbouw van 252 W + Profie van 600 W
    • Website over ZelfbouwEnergie
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2009, 09:54:04 »
Hoi Bart en welkom op het Forum,

Het is inderdaad zo simpel zoals je zegt. Je hoeft je energie maatschappij alleen te informeren als je grote hoeveelheden terug gaat lever aan het net.
Je moet ze ook bellen als je subsidie wilt krijgen want dan ben je namelijk verplicht om een terug geef meter aan te vragen bij Essent.
Let wel op dat je natuurlijk niet te veel gaat terugleveren zodat je bestaande installatie het niet meer aan kunt.
Maar als je als hobby begint met 2 x 100Wpa is dat geen enkel probleem.

Heel veel plezier met je zelfbouw project.
Kalifa
- Heeft U vragen/opmerkingen over het forum stuur me dan een pm of mail naar forumbeheer@zelfbouwenergie.nl

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2009, 20:02:39 »
Bedankt voor de reactie`s.

Heb ik weer wat van opgestoken, en is het dus echt zo makkelijk als dat ik dacht.

Met een vriendelijke groet,

Bart

Offline hante

• Junior
  • **
    • DIY Solar Panels
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2009, 22:43:13 »
Hallo Bart,

Een omvormer doet precies dat. Je mag het allemaal zelf doen, maar officieel tot maximaal 500 Watt per groep in je meterkast. Een kleine voorwaarde; Je moet nog wel een oude draaischijf meter hebben. Heb je die niet dan moet je of een slimme meter hebben die ook teruglevering meet (en dat moet dan ook door installateur/netbeheerder zijn ingeschakeld) of je moet een een aparte meter laten installeren en in dat geval zal je met Essent contact moeten opnemen. Dat hoeft uiteraard niet wanneer je standby verbruik in je huis hoger is dan 200W, wat zomaar heel goed zou kunnen (voor mij gold dat in elk geval wel).

Succes ermee en laat eens horen hoe het gaat.

Hante

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2010, 21:38:12 »
Hallo Hante,

Ik heb nog een oude draaischijf in de meterkast, dus dit zit wel goed. ;D

Inmiddels heb ik 2 Gridfit 250LV omvormers gekocht voor een goede prijs, De bedoeling is nog steeds om +/- 500 watt terug te kunnen leveren aan het net.
Hiermee gaan inderdaad de standby kosten flink gedrukt worden, en drukt het de koste eenbeetje van mijn plasma tv die al met al 500 watt trekt. :-\
Op dit moment ben ik met mijn 1e paneel bezig, dus heb nog een hele weg te gaan natuurlijk.
Nu ben ik opzoek naar landbouw glas, eens kijken of ze ergens in brabant dit glas los verkopen.

Ik ben in elk geval super enthousiast geraakt met dit project, en bij groot succes, dan bellen we Essent wel voor een nieuwe meter. hahaha.

Groeten Bart