Auteur Topic: Materialen voor zelfbouw te koop  (gelezen 16915 keer)

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • Geslacht: Man
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: Materialen voor zelfbouw te koop
« Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2011, 09:25:21 »
Graag gedaan Bob,

Ben wel benieuwd naar wat dat spul is dat je daar in die link hebt gevonden ......Het klinkt te mooi om waar te zijn voor die 1,01 (ex betw?) per m2. Misschien is het zinvol om daar ook een proefstukje van te vragen .

Gr.
      Chris

Offline Marijnvz

• Junior
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2011, 00:22:26 »
Is kassenfolie. Dit gaat maar 5 jaar mee.
Ik hoop dat jouw EVA-folie het langer volhoudt  ;D

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2011, 16:51:49 »
Hoi Martijn ,
    Even voor de duidelijkheid : EVA-folie moet je op een temp van rond de 160 Gr brengen( liefst onder vacuum) zodat het helemaal om de cellen heen "smelt"   .  En deze tuinbouwfolie valt zo te zien niets meer mee te doen, dus plakt niet meer uit zich zelf aan de cellen en moet je denk ik ook niet verhitten. Maar dit laatste weet ik niet vandaar dat ik voorstel om het eens uit te proberen.

Gr.
        Chris

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
« Reactie #28 Gepost op: 16 januari 2011, 19:33:33 »
Ik las trouwens ook dat het maar een x% aan EVA heeft en het echte spul is volgens mij bijna 100%.
Ach, stukje kopen, in de oven en de ramen open hehe :o

Offline Marijnvz

• Junior
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 16 januari 2011, 22:14:48 »
Dit kassenfolie valt na 5 jaar blootstelling aan zonlicht uit elkaar. Het wordt ook minder transparant.
Je ziet wel eens van die boogkassen die helemaal bruin uitgeslagen zijn, dat komt door veroudering. Ik denk dat je dat echt niet op je zonnecellen wil hebben.

Maar EVA wat krimpt bij 160C is wel interessant. Daar wil ik ook wel wat van.
Mr. Snuggles, je zei dat de houdbaarheid al verlopen is. Is dat erg?
Alleen is mijn oven niet groot genoeg, kan dat ook met een verfafbrandfohn?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2011, 05:15:27 »
Bedankt voor de toelichting Marijn,

Tis niet zozeer dat de EVA krimpt bij die temp. maar het versmelt helemaal. Eerst is het volledig ondoorzichtig maar na die verhitting is het helemaal helder. Ik zal de komende week wat foto's op het forum zetten.
    Ik heb niet het idee dat het veel uitmaakt dat de houdbaarheidsdatum al ruim is overschreden. Het gaat er om dat het smelt , helder wordt en plakt. Maar Bob is er nu mee aan het experimenteren (voor mij is dat alweer een jaar geleden) en hij kan misschien nu al uitsluitsel geven. Ik kan me trouwens niet herinneren dat het erg ruikt als je het in de oven doet. Maar ja, onze partners denken hier misschien anders over (haha)
   Ik heb het ook nog niet met een elektrisch hetelucht verfstripper geprobeerd maar heb wel gezien dat een Amerikaan dat ook zo deed , en dat ging goed. Ik denk alleen dat je vrij lang bezig bent daar je de EVA toch wel meerdere minuten op die hoge temp moet houden.
     Maar goed; ik heb er weinig mee geexperimenteerd daar ik het, toen ik het in handen kreeg, niet zag zitten om een hele vacuum oven te maken etc. En ik had eigenlijk mijn huidige bouwmethode al klaar..... en die bevalt me best goed..Echter het zou heel erg mooi zijn als er een methode voor ons doe-het-zelvers bestaat die goed werkt, vooral omdat de opbrengst met zo'n 4 % omhoog zou moeten gaan !
     Als je wil kan ik ook jou wel wat toesturen !

Gr.
        Chris

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
« Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2011, 20:15:58 »
Ik probeer een techniek te bedenken dat met lage investering een goede en snelle productielijn opgezet kan worden voor de doe het zelfers. Wel vind ik het belangrijk dat de uiteindelijke kwaliteit nagenoeg vergelijkbaar is met de "professionele" panelen.

Wel houd vacuŁmpersen in dat je voordat je begint een tafel moet maken die panelen vacuŁm kan trekken.
Dit ben ik nu aan het testen en ben ik er eigenlijk al van overtuigd dat je zelfs een 2de handse salontafel kan ombouwen naar vacuŁmpers. De voortgang hiervan post ik onder project ontwikkeling/gesealde panelen.

Groet,
Bob

Offline Marijnvz

• Junior
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 17 januari 2011, 21:28:20 »
Om uit te proberen zou ik wel wat monstertjes willen. Als t dan menens wordt weet ik waar ik zijn moet :)

T hoeft niet meteen, ik meld me wel als ik ga solderen, anders ligt t hier maar te slingeren en bij jou op de rol is het dan veiliger  ;)

Offline dejongt

• Volwaardig lid
« Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2011, 16:09:05 »
Om mijn cellen in te kapselen heb ik ook wat EVA folie besteld op http://agrarisch.tweedehands.net/tuinbouw/tunnel-folie-eva-200-micron-dik-eva.html.

Nu was ik wat aan het vogelen ermee eergisteren. Maar zonder een degelijke lamineermachine kun je er m.i. eerlijk gezegd niet veel mee.
Ik heb geprobeerd wat dvd schijfjes in te sealen. Met een Fohn kun je het vergeten, die word niet warm genoeg. Een verfafbrander heb ik niet liggen maar lijkt me een beetje "overkill". Dus ik kwam uit op de strijkbout. Dat lukt heel aardig alleen je verwarmt het EVA folie onregelmatig waardoor het krom en scheef trekt. De bovenlaag word warmer dan de onderlaag dus net als een bimetaal trekt het krom...en we weten allemaal hoe kwetsbaar een zonnecel is. Dat gaat dus niet werken met huis tuin en keuken materiaal.

EVA is als vochtisolatie wel heel duurzaam, het lijkt me niet dat dit binnen enkele jaren zal gaan lekken. Ik ga het folie dus gebruiken aan de achterkant van de cellen. Ik gebruik namelijk een oude kastdeur (waterdicht geverfd) als frame  O0. het EVA folie zorgt ervoor dat in combinatie met siliconenkit en de glasplaat het geheel (hopelijk) afgesloten wordt voor de elementen.

Offline Marijnvz

• Junior
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 19 januari 2011, 22:12:27 »
Hallo,
zoals ik hierboven al meldde, is dit folie niet geschikt voor zonnepanelen omdat t na 5 jaar "versleten" is...
Denk dat je voor een experiment er wel mee weg komt, maar niet voor een langdurige opstelling...

Om mijn cellen in te kapselen heb ik ook wat EVA folie besteld op http://agrarisch.tweedehands.net/tuinbouw/tunnel-folie-eva-200-micron-dik-eva.html.

Nu was ik wat aan het vogelen ermee eergisteren. Maar zonder een degelijke lamineermachine kun je er m.i. eerlijk gezegd niet veel mee.
Ik heb geprobeerd wat dvd schijfjes in te sealen. Met een Fohn kun je het vergeten, die word niet warm genoeg. Een verfafbrander heb ik niet liggen maar lijkt me een beetje "overkill". Dus ik kwam uit op de strijkbout. Dat lukt heel aardig alleen je verwarmt het EVA folie onregelmatig waardoor het krom en scheef trekt. De bovenlaag word warmer dan de onderlaag dus net als een bimetaal trekt het krom...en we weten allemaal hoe kwetsbaar een zonnecel is. Dat gaat dus niet werken met huis tuin en keuken materiaal.

EVA is als vochtisolatie wel heel duurzaam, het lijkt me niet dat dit binnen enkele jaren zal gaan lekken. Ik ga het folie dus gebruiken aan de achterkant van de cellen. Ik gebruik namelijk een oude kastdeur (waterdicht geverfd) als frame  O0. het EVA folie zorgt ervoor dat in combinatie met siliconenkit en de glasplaat het geheel (hopelijk) afgesloten wordt voor de elementen.

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
Re:Materialen voor zelfbouw te koop
« Reactie #35 Gepost op: 6 mei 2011, 19:23:47 »
Hoi Chris,

Heb je voor mij nog de volgende materialen beschikbaar?

Buswire +/- 5 meter (brede versie, geen celwire)
Evergreen cellen, zoveel mogelijk

Ik hoor graag van je.

Groet,
Bob

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #36 Gepost op: 6 mei 2011, 21:43:07 »
Hoi Bob,

Ik heb buswire , ruim 250 meter en inderdaad die brede , in dit geval 6,5 mm breed.
       Ik heb ook net even gekeken naar de Evergreen cellen; ik heb er iig 100 voor je (ik heb alleen maar even globaal gekeken) Veruit de meesten daarvan zal je de celwire van moeten verwijderen. Dat gaat met een elektrische verfstripper erg goed. Verder weet ik nog van iemand die deze cellen heeft en er toch niets mee gaat doen en die wil ze verkopen :  ronald_kazimier@hotmail.com   . Hij heeft er zeker 100 van me gekocht destijds.

Groet ,
          Chris
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2011, 11:56:10 door doctersnuggles »

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #37 Gepost op: 15 juni 2011, 11:58:57 »
Ik heb momenteel uit voorraad te koop :

Celwire van 1,6mm breed (geschikt oa voor de Evergreen-cellen , want dan heb je het over maximaal 4 A per cel dus 2 A per celwire)                                               :    0,25 per meter
  Celwire van 2,0mm breed (voor cellen van 15,6x15,6 :    0,30 per meter
   Buswire (brede wire van 6,3mm breed)                    :     0,75 per meter
   Evergreencellen ( 8 x 15 cm/  1,75Wp)                    :    1,35 per stuk  ( nog ruim 100 stuks )
   Geharde glasplaten 68 x 101cm (3mm dik)              :   14,00 per stuk
  Soldeer                                                                :    5,00 per stuk
  Fluxpen                                                                :    6,00 per stuk
  Echte solar cable : cable met meerdere kernen die allemaal vertind zijn. Ohmse weerstand per KM = 5 Ohm.Dat komt neer op 4mm2. Deze cable is om zonnepanelen onderling en met de inverter te verbinden.
                                                                             :   0,85 per meter
  soldeerstation, 150 Watt zoals op mijn website          : 130,00
  extra soldeertips(verschillende maten)                      :    2,00 per stuk

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2011, 20:51:31 door doctersnuggles »

Offline jerry51

• Nieuweling
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 13 juni 2019, 09:58:52 »
Hoi Doc,

Heb je misschien voor mij een aantal van die speciale diode's, of het type van deze diode?
Als je ze wel in huis hebt, wat is de prijs per diode dan..

Ik hoor het graag van je,

Bob

U kunt de prijs van de diode hier duidelijk zien.

https://www.allicdata.com/list.html?category_id=1579