Auteur Topic: de ideale hoek t.o.v. de zon  (gelezen 4487 keer)

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
  • Geslacht: Man
de ideale hoek t.o.v. de zon
« Gepost op: 30 november 2009, 00:58:59 »
In het blad van de vereniging eigen huis stond een artikel over zonneboilers en daarin werd vermeld dat de meest ideale hoek voor de zonnecollector 39gr. zou zijn. Zou dat voor zonnecellen ook gelden ? ik ging er eigenlijk altijd van uit dat de meest ideale hoek die zou zijn waarbij het paneel haaks (90gr) zou staan t.o.v. de zon op het tijdstip waarop deze het hoogst aan de hemel staat... en dan lijkt 39gr me een beetje weinig. Nou weet ik wel dat je op de meeste daken vast zit aan de hellingshoek van het schuine dak, maar toch vroeg ik me af hoe veel rendement er verloren gaat als je paneel niet onder de ideale hoek staat.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: de ideale hoek t.o.v. de zon
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2009, 09:47:34 »
Hallo Dutchbird,

Als je echt gaat uitrekenen wat in de zomer de hoogste stand is van de zon kom je op ongeveer 60 gr.uit . Maar dan heb je alleen maximaal profijt als de zon daar daadwerkelijk staat ,dus alleen hartje zomer en midden op die dag. Maar daardoor zal het paneel in het voorjaar/najaar heel erg ongunstig komen te staan. Dus ik neem aan dat bij de berekening van die 39 gr. gewoon een gemiddelde is genomen.  Verder lees ik vaak dat het voor en najaar vaak de hoogste vermogens opleveren , niet alleen vanwege de gunstige hoek van die 39 gr. maar ook omdat de temp van het paneel niet zo hoog wordt. Daarmee kom ik op je andere vraag : Ik heb bij het testen alleen maar gezien dat het "verlies" bij hogere temp van de cellen echt ,als ik het zo inschat in de buurt van die 0,5 % per graad zit. En dat is best veel. Ik vermoed verder dat het koelen van het paneel en de energie die dat kost (om bijv koelvloeistof rond te pompen) niet opweegt tegen de winst aan vermogen. Bovendien moet je de investering voor het koelsysteem ook nog meerekenen. Dus alleen als je het heel simpel kan maken zal het per saldo wat opleveren.
   Maar goed , ik heb de wijsheid ook niet in pacht.......misschien zijn er wel hele slimme oplossingen !

Groet , Chris

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2009, 21:12:33 »
Oke dat heb ik begrepen; die 39gr. lijkt me dus idd. een praktijk gemiddelde en voorlopig zullen we het daar dus op houden. Betekend overigens wel dat op mijn (schuine) dak ik iets moet doen om de hoek van het dak te compenseren.  :-\ En dat koelen.... 0,5% per Gr.Cel. is best veel, en dus zat ik te denken aan "passieve koeling" m.a.w. het plaatsen van een cel op een "koelrib-achtige" ondergrond. Zo'n cel zou je b.v. kunnen plakken op een alu ondergrond door Koelpasta te gebruiken, werkt bij PC's ook prima en geleid geen stroom. De cel zelf ou je kunnen fixeren op de plaat met hotglue op de hoeken ? Zolang die alu ondergrond maar vrij in de lucht kan hangen aan de onderkant van het paneel net boven de dakpannen zou de luchtstroming over het dak de zaak aardig moeten koelen. Misschien dat Alu(minium) uiteindelijk te duur wordt, maar ik puzzel nog even verder. Misschien dat zo het rendement gedurende de hele zomer verbeterd. zeg ik rare dingen ?? Zullen we dit oppakken onder het kopje "warmte ontwikkeling" ?  ;D
« Laatst bewerkt op: 30 november 2009, 21:14:27 door dutchbird »

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2009, 23:40:02 »
Nog een kleine gedachte hierover: als de hoek t.o.v. de zon minder ideaal is en het zonlicht dus schuin het paneel raakt, zou dan een dunnere top laag (glas o.i.d.) helpen qua rendement ?

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2009, 22:01:37 »
En hier dan nog even een link met uitleg over de "ideale" hoek t.o.v. de zon: http://www.yourgreendream.com/diy_panel_position.php voor mij i.i.g. verhelderend  :)

Offline J.Stelwagen

• Nieuweling
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2010, 11:33:48 »
Ik heb een zonvolger op waterkracht om optimaal de zon te benutten. Denk dat het 30 % meer stroom gaat opleveren. Verkrijgbaar als bouwpakket bij www.stelwagen.come2me.nl. Leuk speledingetje. ;D

Offline bas-hilversum

• Nieuweling
  • *
    • River Solar
« Reactie #6 Gepost op: 22 april 2010, 10:37:01 »
Een heel goed artikel over de hellingshoek van zonnepanelen staat op siderea: http://www.siderea.nl/artikelen/hellingshoek1/hellingshoek1.html
« Laatst bewerkt op: 22 april 2010, 10:41:11 door bas-hilversum »