Auteur Topic: Warmte ontwikkeling  (gelezen 5969 keer)

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
  • Geslacht: Man
Warmte ontwikkeling
« Gepost op: 30 november 2009, 00:54:16 »
Al eerder op het forum werd opgemerkt dat de warmte ontwikkeling de opbrengst negatief be?nvloedt. Ergens las ik dat dit zelfs -0,5% per graad zou kunnen zijn en da's best veel. Heeft iemand enige ervaring vanaf welke temperatuur dit een rol gaat spelen ? en of dus het koelen van een cel echt de moeite zou lonen ?

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
Re: Warmte ontwikkeling
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2009, 21:13:31 »
0,5% per Gr.Cel. is best veel, en dus zat ik te denken aan "passieve koeling" m.a.w. het plaatsen van een cel op een "koelrib-achtige" ondergrond. Zo'n cel zou je b.v. kunnen plakken op een alu ondergrond door Koelpasta te gebruiken, werkt bij PC's ook prima en geleid geen stroom. De cel zelf ou je kunnen fixeren op de plaat met hotglue op de hoeken ? Zolang die alu ondergrond maar vrij in de lucht kan hangen aan de onderkant van het paneel net boven de dakpannen zou de luchtstroming over het dak de zaak aardig moeten koelen. Misschien dat Alu(minium) uiteindelijk te duur wordt, maar ik puzzel nog even verder. Misschien dat zo het rendement gedurende de hele zomer verbeterd. zeg ik rare dingen ?? nog een kleine toevoeging ...wat nou als de onderkant van het paneel lucht doorlatend is ? ik snap dat je op moet passen met de vochtontwikkeling binnen het paneel, maar midden-onderop het paneel een luchtspleet zou toch moeten kunnen ? water valt meestal niet omhoog vanaf de dakpan het paneel in ;)
« Laatst bewerkt op: 30 november 2009, 21:23:15 door dutchbird »

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2009, 13:28:58 »
In een ruimte die best wel geventileerd is kan nog altijd condens onstaan. En die kan bevriezen..... En elke keer dat die in een kiertje ofzo bevroren is geraakt zal dat kiertje iets wijder worden. Dus een elekstrisch contact kan dan langzamerhand los raken ......   Wat dacht je verder van corrosie , alle zuren e.d. die er onze atmosfeer rondzweven....
     Je kan het best uitproberen maar het vervelende daarvan is dat je er pas na een paar jaar wat van kan zeggen.Tis niet voor niets dat de industrie heeft gekozen voor het zo goed mogelijk opsluiten.
   Verder over het koelen : Dat is iets waar ik ook over heb nagedacht maar ik ben bang dat de oplossing uiteindelijk meer kost dan het voordeel aan vermogen.  Reken maar eens uit hoeveel het je kost per cel om bijvoorbeeld met aluminium te koelen.
      Tenzij je natuurlijk maar heel weinig vierkante meters hebt. Maar ja, dan gaat de prijs van je zelfbouw toch wel snel in de richting van een fabriekspaneel.
   Kijk verder ook eens op de volgende links :       http://www.olino.org/articles/2009/03/19/zelfbouw-zonnepaneel     en     http://www.olino.org/us/articles/2009/03/19/building-my-own-solar-panel    Het gaat vooral om de commentaren met ideeen......

Groet ,
       Chris

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2009, 23:33:56 »
Agreed, condens en/of zuren kunnen de boel aardig bederven en daar kom je natuurlijk pas na geruime tijd achter. dat doen we dus niet :-) Het koelen van een compleet paneel (passief) is nog wel iets waar ik verder over nadenk en in het achterhoofd houd als is uiteindelijk 0,5% per Gr.Celcius geen wereld schokkend verlies aangezien ik niet denk dat ik het paneel meer dan 20gr. passief zou kunnen koelen. tis een kwestie van constructie denk ik dan maar. De links naar olino had ik idd. ook al gebookmarked en nu ook rustig de commentaren doorgelezen, allemaal zinvolle info en dus een hoop om over na te denken, maar ook beginnen, ergens, en dus vanavond maar eens de start maken met een setje cellen te bestellen, voorlopig die van Everbright via eBay :-) 50 stuks, voor 1 paneel en nog wat over voor een test paneel(tje) hoop ik. Thanks voor je input op dit onderwerp, ik post nog wel wat meer vragen in losse subjects om e.e.a. een beetje overzichtelijk te houden. Cheers ! Richard

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 2 december 2009, 00:06:15 »
Nog heeeel even lopen googelen, om te kijken of ik de cellen op een alu ondergrond kan lijmen en zodoende toch meer koeling te hebben, en kijk eens hier: http://www.freezinghardware.eu/product/250/Arctic_Alumina_Thermal_Adhesive.html nog niet in een hoeveelheid waar we iets aan hebben maar hiermee kun je wel de cel netje op de ondergrond verlijmen zonder risico op elektrische geleiding, nog iets te duur ook, maar we snuffelen nog verder. Richard

Offline J.Stelwagen

• Nieuweling
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2009, 21:29:58 »
Misschien is het een goed idee om de achterzijde van het paneel te voorzien met een laag die water op kan nemen. Een kunststof vezellaagje dat niet rot waaraan met een druppelleiding continu water toegevoerd wordt. Met het afdruipende water wordt de warmte afgevoerd. Zo hou je de panelen lekker koel. Vraag is wat kost het en wat levert het op. Eerst maar eens met een nat washandje aan de slag en het vermogen meten zou ik zeggen. ;D

Offline Frans

• Nieuweling
  • *
Gecombineerde panelen: warm water en elektriciteit
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2010, 09:36:04 »
Ik heb gehoord dat er panelen op de markt zijn gekomen die zowel elektrische energie opwekken als warm water produceren. Is er iemand die meer weet?

Dit zouden we natuurlijk ook voor zelfbouw kunnen overwegen. Het voordeel lijkt me dat je met hetzelfde oppervlak naast die 15% elektrische energie nog 10-tallen procenten warm water kunt aftappen. Warm water produceren wordt pas interessant als het paneel een uitstroomtemperatuur heeft van zo'n 50C. Tenzij je een vloerverwarmingssysteem hebt met een grote waterbuffer; dan kun je het zonnepaneel al vanaf 25C laten produceren. Voor warm tapwater in huis moet je de temperatuur van het uitstromende water laten oplopen (door de circulatie laag te houden) tot een graadje of 70. Als de zon recht op het paneel staat, kun je de temperatuur niet altijd laag houden tenzij je extreme maatregelen neemt. Op een gegeven moment is de buffer vol (85C) of de temperatuur te hoog, en dan moet je de pomp laten stoppen. De introomtemperatuur is in gangbare systemen meestal 10C-20C lager dan de uitstroomtemperatuur. Hiermee zijn de grenzen aangegeven waarbinnen je een elektrische cel, die in een waterpaneel is ingebouwd, kunt koelen. Ik verwacht dat de de cel het grootste deel van de tijd beneden de 60 C kunt houden, terwijl je toch nuttig warm water produceert.

Mijn ervaring ligt meer op het terrein van waterpanelen. De vragen die ik niet beantwoorden kan: kan een zonnecel tegen water? Of kun je hem inpakken in kunsthars, zodat er water over heen /onderlangs kan stromen?   Hoe heet worden elektrische panelen die zonder koeling op de zon worden gezet? Toch al gauw boven de 120C, denk ik (warmwaterpanelen die niet gekoeld worden kunnen zomaar 150C worden). Als het rendement met een 0,5% per graad afneemt met het stijgen van de temperatuur, dan ben je dus spekkoper indien je de temperatuur 50 graden naar beneden kunt brengen. En dat kan, verwacht ik, met waterkoeling. (Maar die 0,5% geldt dat wel in een groot temperatuurgebied?)

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2010, 22:22:47 »
Hoi Frans,
     De volgende redenatie is niet van mezelf maar ik hoorde die van iemand anders :
          De efficency van een zonnestroom-paneel is (nog steeds) erg laag tov een zonnecollector (dus warm water). Ook als je het zonnepaneel zou koelen en dan koelwater gebruikt in je huis , dan denk ik dat je nog steeds minder zonne-energie uit het zonlicht haalt (dus in de vorm van electriciteit + warmte) dan wanneer je op diezelfde plek gewoon een zonnecollector (dus alleen warmte) plaatst.
    Ik heb zelf ook al aardig met je idee gebrainstormd maar ik loop telkens tegen de relatief hoge kosten op.
      Het geheel zal een stuk complexer worden en daarmee de kans op storingen groter maken , en die storingen zal je echt wel gaan krijgen als je aan een periode van 10 jaar of langer denkt. Tenzij je natuurlijk om de zoveel tijd allerlei slangen enzo vervangt maar dat maakt het nog weer duurder.
    Ik denk zelf dat passieve koeling de beste vorm is om te maken dat je paneel in het volle zonlicht niet te warm/heet wordt. 20 graden koeler houden is ongeveer 10% meer vermogen (het lijkt me sterk dat je dat met passieve koeling voor elkaar krijgt, tenzij je ook daar weer veel geld in steekt). Maar dat geldt alleen voor als de zon er vol op staat en het buiten ook warm is. Op jaarbasis zal je denk ik rond de 5 % verbetering hebben maar het zou ook best nog minder kunnen zijn.
    Ik heb verder ook net een stukje geschreven over waterkoeling in een andere post met John Jongejan over zijn paneelbouw.

Groet ,
               Chris

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2010, 22:30:37 »
Hallo Frans ,
      Ik heb vorig jaar een keer een meting gedaan op een warme dag met vol zonlicht op een paneel . Ik had een temperatuursensor van een digitale thermometer waarmee je de buitentemp. kan meten, aan de achterkant van het paneel bevestigd. Ik had het verder goed afgedekt met wat watten als isolatie om zoveel mogelijk de juiste temp. te krijgen. Ik heb toen als hoogste temp net onder de 60 Gr gezien. Maar ik heb bij iemand anders (polderpv) gelezen over waarden van richting 100 Gr. Mogelijk dat het heel erg afhangt van de plaatsing van het paneel. Op een dak zal het best wel heet worden als je dat vergelijkt met een opstelling zoals ik heb in de tuin.

Gr. Chris

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2010, 22:35:00 »
Nog even Frans,
    Ik heb nog een heleboel EVA-folie . Dat gebruiken ze in de zonnepaneelfabrieken om de cellen in "in te smelten" in een vacuum-oven.
  Misschien dat dat goed bruikbaar is om de cellen in te verpakken en te isoleren van het koelwater.

Gr.Chris

Offline JohnJ

• Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2010, 12:12:08 »
Ik ga temperatuursensoren in mijn panelen maken. Bij conrad hebben ze sensoren van 0,6mm dik dus dat zou moeten lukken. Uitlezing ga ik dan met een PIC doen.
De sensor zelf zal ik wel aan de buitenkant van het paneel af moeten dekken met een stukje aluminium ofzo. Dit om opwarming van de sensor zelf door zonlicht te voorkomen.