Auteur Topic: 36 of 72 cellen  (gelezen 3376 keer)

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
  • Geslacht: Man
36 of 72 cellen
« Gepost op: 30 november 2009, 00:51:06 »
Veel DIY panelen worden gemaakt uit 36 cellen, maar bij professionele systemen kom ik weer vaak 72-cel panelen tegen die uiteraard dan weer een andere spanning/stroom leveren. Zitten er naar de voor-de-hand-liggende verschillen in constructie grootte nog andere voor of nadelen aan een groter 72-cel paneel ?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: 36 of 72 cellen
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2009, 09:57:29 »
Hallo Dutchbird,

Het enige wat ik verder kan bedenken is dat de stormvastheid van een kleiner paneel beter is. Dus als je aan de kust woont........   
    Verder krijg je bij een dubbel glas DIY constructie te maken met de verschillende uitzettingcoefficienten van glas tov je frame (meestal aluminium). Bij een temperatuur die 30 afwijkt van de temp waarbij je het paneel gebouwd hebt is dat over een langte van 1 meter ongeveer 0,7 (weet even niet meer precies maar het is in die orde van grootte, kan ook 0,9 zijn) Dus als je glas en je frame aan elkaar kit moet je daar rekening mee houden. Ik heb dat zelf gedaan en mijn panelen zijn 101 x 68 cm . Dus ik moet nog zien het komende halfjaar of dat geen problemen op gaat leveren. Maar het moge duidelijk zijn dat als je een paneel van 2 meter neemt dat je dan dus op 2 x 0,7 uit gaat komen. En dat lijkt me te veel. ( Tenzij je er een hele dikke laag kit tussen doet, die kan natuurlijk meer vervormen dan een dunne laag)

Gr. Chris

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2009, 23:38:09 »
Yep, in die lijn dacht ik zelf ook al... kleine uitzetting dus minder ellende maar alleen wat meer mechanische werkzaamheden. Ik heb zelfs nog even lopen denken aan het plaatsen van de cellen op een "eigen" ondergrond in groepjes van 4 of 6 stuks en die dan weer aan elkaar gekoppeld om zo de warmte uitzetting in de hand te houden, maar ik ben bang dat daarmee de constructie van het paneel aaleen maar complexer en zwaarder wordt (om over $$$ nog maar te zwijgen) dus 36 cellen in 4 groepen van 9 op 1 paneel is voorlopig de conclusie. Wederom mijn dank voor je input. cheers ! Richard

Offline hante

• Junior
  • **
    • DIY Solar Panels
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2009, 21:32:23 »
Het nadeel van 72 paneels cellen is dat ie groter wordt en dus zwaarder. Het voordeel zit hem in de productie. Het is waarschijnlijk goedkoper om een groter paneel te bouwen omdat je bijvoorbeeld minder frame, maar een contactdoos, etc per paneel nodig hebt. Ook heb je minder bevestigings materiaal nodig als je ze op het dak zou plaatsen. Verder wordt er voor 36 of 72 cellen gekozen vanwege het voltage dat daar uit komt, dat is ideaal voor het laden van accus.

groeten,
Hante

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2009, 21:57:57 »
Agreed, we gaan voor 36=18V Thanks !