Auteur Topic: off-spec cells  (gelezen 2638 keer)

Offline J.Stelwagen

• Nieuweling
  • *
off-spec cells
« Gepost op: 3 november 2009, 12:40:26 »
 :'( Hebben jullie al van off-spec cellen gehoord/gelezen. Dit zijn cellen die de fabrieksspecificaties (=elektrisch vermogen) niet halen, B cellen dus. Als je zelf panelen wilt gaan maken dan zou ik beginnen met een klein aantal cellen (36 of zo) te kopen en daar een proefpaneel mee te maken. Van dat paneel het vermogen te bepalen en dan eens uit te rekenen wat de prijs per watt van het paneel werkelijk is. Daarna kun je besluiten om door te gaan en een flinke partij cellen in te kopen of een andere cel uit te proberen of toch maar een compleet paneel met 'garantie' te kopen. Laat je niet gek maken door de reclame van de celvermogens want die worden gemeten bij 25 graden celtemperatuur en zonder afdekking. Een afdekking met glas of polycarbonaat kost minstens 12 % vermogen en een temperatuur van 50 graden ook nog eens 10 %. Ook het feit dat cellen en complete panelen nog verder in prijs gaan zakken maakt dat het verstandig is om de investering in zonne energie over een aantal jaren uit te smeren. ;)

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
Re: off-spec cells
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2010, 20:40:28 »
Hey J,

Ik heb van everbrightsolar een pakket cellen gekocht (off spec) en hier een paneel van gemaakt.
Het probleem is dat de zwakste cel je uiteindelijke vermogen bepaald (interne weerstand).
Uiteindelijk zou ik volgens specs +/- 63Wp moeten halen alleen komt het nu bij mij op 35Wp.
Maar je betaald wel incl. verzendkosten toch een hoop voor die cellen.

Hierdoor ben ik persoonlijk van deze cellen afgestapt en ben naar Sollandsolar gegaan.
Wel redelijk onmogelijk om aan die cellen te komen.

Groet,

Bob Ahlers

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2010, 21:09:10 »
  Bob,
    Ik heb mijn cellen die ik verkoop ook van Everbright. Mijn ervaring is dat de verschillen van de cellen onderling niet echt zo heel erg groot zijn zijn ; ik vermoed minder dan 5%. En in Ned. is de zonkracht zelden 1000 Watt per vierk.meter. Alleen al daardoor zal je zelden die 1,75 Wp per cel zien. Daarbij nog mijn vraag aan jou : wat voor materiaal heb je voor de voorplaat (glas?) gebruikt ? Mijn ervaring met gewoon glas is dat je daar 20 % verliest. Ik heb daar een speciaal testpaneel voor gemaakt om dat te kunnen meten.
  Mocht je verder problemen hebben met contact zoeken met Solland Solar dan kan ik je daar misschien bij helpen.
   Ik hoor het wel.

Gr,
     Chris

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2010, 21:12:47 »
Hoi Chris,

Ik zou graag wat ideeen met je willen doornemen..
Het is alleen lastig dit te doen via het forum, zou je me willen bellen en/of ik bel jouw.

036-5498536

Groet,
Bob