Auteur Topic: Everbright Solar cells  (gelezen 6214 keer)

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
  • Zelfbouw van 252 W + Profie van 600 W
    • Website over ZelfbouwEnergie
Everbright Solar cells
« Gepost op: 7 oktober 2009, 19:33:22 »
108 zonnecellen gekocht bij Everbright Solar cells.

Het is een bedrijf dat zonnecellen van de fabrikant Evergreen (ook via Ebay) verkoopt, ze verkopen complete sets zo om mee te beginnen.
Dit is wat ik gekocht heb:

Cell Specifications:  
Average Power (Watts):  1.75 Wp
Average Current (Amps):  3.5 Imax
Average Voltage (Volts): 0.5 Vmax
Thickness  200 μm = 0.2 mm  
Exact dimension: 3  1/4 inches x 6 inches, or 80 mm by 150 mm
Weight:  Just above 6 grams, or 0.2 oz.

Meer info over Everbright is te vinden op: http://www.everbrightsolar.com/
Meer info over EvergreenSolar is te vinden op: http://www.evergreensolar.com/app/en/home/
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2009, 10:36:55 door Kalifa »
- Heeft U vragen/opmerkingen over het forum stuur me dan een pm of mail naar forumbeheer@zelfbouwenergie.nl

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: Everbright Solar cells
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2009, 21:31:03 »
Hoi Kalifa,
   Everbright is niet de fabriek hoor, Everbright heeft een deal met de fabriek dat ze de off-spec cellen in grote hoeveelheden kunnen kopen. Ze hebben er zeker 800.000   Ik heb mijn cellen daar ook gekocht. Tis een heel betrouwbare bron.

Gr, Chris

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
  • Zelfbouw van 252 W + Profie van 600 W
    • Website over ZelfbouwEnergie
« Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2009, 10:26:58 »
Hoi Kalifa,
   Everbright is niet de fabriek hoor, Everbright heeft een deal met de fabriek dat ze de off-spec cellen in grote hoeveelheden kunnen kopen. Ze hebben er zeker 800.000   Ik heb mijn cellen daar ook gekocht. Tis een heel betrouwbare bron.

Gr, Chris

Bedankt Chris, helemaal terecht... :o
Het is inderdaad geen Zonnecellen fabrikant, de cellen zijn van Evergreen als ik het goed begrijp. Zal het aan passen in mijn post. ::)
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2009, 11:37:18 door Kalifa »
- Heeft U vragen/opmerkingen over het forum stuur me dan een pm of mail naar forumbeheer@zelfbouwenergie.nl

Offline J.Stelwagen

• Nieuweling
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2009, 15:33:23 »
Vandaag met een goed zonnetje een kortsluitstroom van 2,75 ampere gemeten van z'on Everbright off-spec cel afgedekt met 2 mm polycarbonaat. Wie gaat hieroverheen? ::)

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2009, 23:42:42 »
en wat zou je meten zonder die 2mm polycarb. ? m.a.w. wat is het verlies van die 2 mm polycarb. en heb je dan ook gemeten onder een hoek of loodrecht op de zon ? Als laatste nog een wellicht domme vraag, maar ehh.. hoe meet je eigenlijk de kortsluitstroom ? (zonder het paneel te slopen ;-)

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2009, 14:15:30 »
Tis geen probleem om je meetpennen rechtstreeks (dus zonder enige weerstand ofzo ertussen) op zonnecellen aan te sluiten. Daar gaat hij niet van kapot.
  Maar als je maar 1 cel meet, dan zal de inwendige weerstand van je multimeter (maar ook de contactpunten van je meetpennen) verhoudingsgewijs groot zijn en dus invloed uitoefenen op je meetresultaat. Als je echter meer cellen in serie soldeert en die vervolgens in het zonlicht meet ( de zon zal ze allemaal beschijnen dit in tegenstelling tot een lamp die maar een klein gebied bestrijkt tenzij je een 2000 Watt lamp ofzo gebruikt want die bestrijkt natuurlijk een groter gebied) dan zal je al snel een grotere stroomsterkte meten.
  Ik heb zelf een keer in het zonnetje met mijn paneel van 36 cellen ( nog zonder glas er voor ) 4,1 A gemeten.Maar dat is wel een uitschieter geweest, meestal zat het rond de 3,5 tot 3,8 A.

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2009, 21:51:45 »
Oke, dat meten direct op de cel moet dus kunnen. Zodra de Everbrightjes hier zijn zal ik eens kijken. het mooiste blijft natuurlijk meten onder zonlicht en belasting, goed om te horen  dat jij rond de 3.5 - 3.8 hebt gemeten; ik geloof dat Everbright 3.5A specificeert, en dat kan dus gehaald worden. Thanks !

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2009, 23:23:58 »
Nog zeker niet betrouwbaar, maar ik moest ergens beginnen. En dus heb ik inmiddels mijn eerste zending Everbrights binnen en net op mijn werkbank er eentje gehouden onder een 1000W lamp op ?70cm hoogte. Als ik direct op de aansluitdraden meet dan zie ik 0,550V en 1,31A = 0,7W Kun je eigenlijk wel direct op de aanlsuiting stroom meten ? 1,31A leek mij een beetje weinig, zelfs bij zo'n "matig" zonnetje van 1Kw op 70 cm. Iemand enige ervaring ?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2009, 11:55:14 »
Ik heb destijds een 300 Watt lamp gebruikt (staat ook foto van op mijn website ) op 10 cm boven de cellen. Ik heb toen rond de 2,0 A kortsluitstroom gemeten. Maar ja , zoals ik al in een eerder commentaar beschrijf : als je maar even ergens een slecht contactje hebt dan is de invloed daarvan op je stroomsterkte relatief groot vooral omdat je maar met 0,5 V hebt te maken en die zakt ook in (gemakkelijk naar 0,1 a 0,2 V) als je de kortsluitstroom meet. Maar goed ; heb je inmiddels al eens geprobeerd om de lamp dichter bij de cel te doen ?

Gr.
    Chris

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2010, 15:42:49 »
Hoi Chris, door de drukte van de feestdagen even stil gelegen :) maar nu weer begonnen. Ik heb net een 2e Cel gemeten en kom op 1,27A en 0,54V. Ik zal zo eens proberen de lamp veel dichter op de cel te zetten. Wordt vervolgd. Dank overigens voor je reply.

Offline dutchbird

• Nieuweling
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2010, 16:05:54 »
Nou dat heeft geholpen hoor, pfiew.... ik met nu op 38cm hoogte met 1KW lamp en kom op 3.0A ... dat begint er op te lijken. Hiermee kan ik wel verder en de cellen lijken dus heel aardig te voldoen aan de opgegeven specs. Nu door met mijn proef project !

Offline farends

• Nieuweling
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2010, 16:21:19 »
Kijk, daar ben ik deze dagen ook mee bezig geweest..
Mijn 300 of 500 watt bouwlamp gaf soms ruim 4 amp (kortsluitstroom) bij een afstand van ong. 15 cm.
Dit moet je niet lang doen. Want dan kan de zaak nog wel eens erg warm worden.
Dus mijn idee is ook wel aardig goed over de spec. :)