Auteur Topic: Wat voor een omvormer of omvormers heb ik nodig???  (gelezen 4868 keer)

Offline Jos

• Nieuweling
  • *
Wat voor een omvormer of omvormers heb ik nodig???
« Gepost op: 7 juni 2012, 18:32:03 »
Hallo allemaal,
om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik zou graag 15 panelen plaatsen van 230 watt per stuk.
Nu is de vraag welke omvormer heb ik nodig, er komen 9 panelen op het dak van het huis (zuiden), 3 op de bijbouw (zuiden) en 3 op de werkplaats (Westen).
Nu is mijn vraag kan dit met 1 omvormer met meerder strings of moet ik toch voor iedere string aparte omvormers kopen.
Ze zeiden me dat de volt per string belangrijk was, en dat de 3 panelen te laag in voltage waren voor een string op een bvb AEG protect PV 4600.
Ik zou voor de oplossing mischien op de 3 panelen nog een extra paneel kunnen aan sluiten, dus 9 huis, 4 bijbouw, 4 werkplaats, maar dit is wel even een stuk lastiger in te delen, de panelen niet landscape maar in portret, maar het kan en gaat wel.
gegevens panelen:
Electrical Characteristics
Model YJ-230
Max Power Pm(W) 230
Max Power Voltage Vm (V) 29.8
Max Power Current Im (A) 7.71
Gegevens omvormer:
Protect PV 4600
DC-Nennspannung 600 VDC
max. DC-Spannung 750 VDC
MPPT-Bereich 125700 VDC
Arbeitsbereich 100750 VDC
Anzahl MPP-Tracker 3
max. Eingangsstrom 8,5 ADC per Tracker
Nennleistung 4600 W
max. Leistung 5100 W
Kan me iemand hier verder helpen?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • Geslacht: Man
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: Wat voor een omvormer of omvormers heb ik nodig???
« Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2012, 10:15:22 »
Ik zal je later wat uitgebreider antwoorden maar om te beginnen is het waarschijnlijk verstandiger (ivm het plaatsen van panelen op verschillende plaatsen) om per plaats een omvormer te gebruiken.
    Mocht je op zoek zijn naar goedkope en hele goeie panelen ; Ik krijg over ruim 2 weken een container binnen met panelen van 210Wp. Die gaan E157,50 per stuk kosten. En bij grotere afname kan er nog een beetje van de prijs af. Dit is heel goedkoop....

Groet,
                    Chris (doctersnuggles)

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • Geslacht: Man
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: Wat voor een omvormer of omvormers heb ik nodig???
« Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2012, 22:20:31 »
Hallo Jos,

Het probleem met zonnepanelen is dat als er schaduw ergens op een paneel valt ( dat kan al bij een flink grote vogelpoep het geval zijn......) dat er dan een kans is dat de hele string slecht (minder dan 50%) gaat presteren. Als je nu je panelen over verschillende plekken/daken verdeelt dan kan het zijn (hangt dus van je situatie af) dat er op 1 dak in de ochtend nog vrij lang sprake is van schaduw terwijl het dan de rest van de dag in order is. Maar stel dat je dan op een ander dak de zaak juist ergens eind van de middag al schaduw gaat krijgen dan zal je het zo krijgen dat je pas maximaal vermogen krijgt als alle daken vol in de zon zijn.
    Als nou blijkt dat dit bij jou niet het geval is oftewel dat al je daken precies gelijktijdig zon krijgen/hebben/houden en (ook erg belangrijk) dat de panelen onder dezelfde hellingshoek en dezelfde richting staan DAN zou je het met slechts 1 inverter kunnen doen.
   Het is inderdaad waar dat er voor 3 panelen vrijwel geen geschikte omvormer is die (het belangrijkste) de amperes van je panelen aankan. Er is er voorzover ik weet 1 en dat is de Soladin 600. Alleen met je panelen zal je vaak hebben dat je 3 panelen dan niet al hun vermogen kwijtkunnen in deze omvormer (daar gaat hij niet kapot van ofzo, hij limiteert gewoon de stroomsterkte)
     Een oplossing is misschien dat je de 2 daken waar je 3 danwel 4 panelen op kwijtkan, dat je die tot 1 string combineert. En dan zijn er veel meer mogelijkheden. Maar dan moet de schaduwsituatie zoals ik boven heb uitgelegd wel in orde zijn.
   Een laatste oplossing is dat je per paneel een micro omvormer gebruikt. Dat is echter een relatief duurdere oplossing hoewel ze ongeveer 2 maal zo lang meegaan en dat compenseert weer behoorlijk voor de hogere prijs daarvan.

Ik hoop dat ik je een eindje op weg heb kunnen helpen.
   Ik heb geen pasklare oplossing voor je simpelweg omdat ik je dak/schaduw situatie niet ken.Dus nu was dit eigenlijk meer een achtergrond info/uitleg

Groet,
                         Chris