Auteur Topic: Nieuwe Converter aanschaffen  (gelezen 6373 keer)

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
  • Zelfbouw van 252 W + Profie van 600 W
    • Website over ZelfbouwEnergie
Nieuwe Converter aanschaffen
« Gepost op: 2 oktober 2009, 15:24:21 »
Ben aan het rondzoeken voor een geschikt model.
Weet iemand misschien welke Grid Converter prima werkt bij ongeveer 200W ? Natuurlijk niet al te duur  ;)
- Heeft U vragen/opmerkingen over het forum stuur me dan een pm of mail naar forumbeheer@zelfbouwenergie.nl

Offline hante

• Junior
  • **
    • DIY Solar Panels
Re:Nieuwe Converter aanschaffen
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2009, 22:56:11 »
Hallo Kalifa,

ik heb zelf de gridfit 250lv aangeschaft maar tot op heden heb ik hem niet met twee panelen gebruikt. Wel met een paneel en dat deed ie wel goed. Ik heb deze nieuw gekocht op marktplaats, maar vond hem best nog wel duur (ongeveer 170E, inclusief verzend,btw en kabel). De gridfit 250lv is geschikt tot 250W. Daarnaast heb ik een aantal tweedehands OK4E inverters gekocht. Deze doen het prima en zijn net zo efficient als de gridfit. Op dit moment worden ze helaas niet aangeboden op marktplaats.

Hante

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
  • Zelfbouw van 252 W + Profie van 600 W
    • Website over ZelfbouwEnergie
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2009, 12:17:06 »
Je bedoelt deze?  
Kun je deze tegen een hout plaat aanschroeven? Zie op de plaatjes geen bevestiging beugels of gaatjes...

En kun je iets vertellen over warmte van de converter?
Hij moet in de schuur kunnen hangen, waar het wel droog is maar er heerst wel een buitenklimaat.

En die tweedehands OK4E inverters, ik heb ze gezien op de je site (mooie site trouwens met veel info) dat deze converters wel wat problemen vertoonde ivm hitte. Hoe heb je dat opgelost?

Groet Kalifa
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2011, 21:08:57 door Kalifa »
- Heeft U vragen/opmerkingen over het forum stuur me dan een pm of mail naar forumbeheer@zelfbouwenergie.nl

Offline hante

• Junior
  • **
    • DIY Solar Panels
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2009, 21:44:22 »
Hallo Kalifa

Er zit een bevestigingsbeugel bij. Je bent dan wel min of meer verplicht om hem met de connectors naar boven op te hangen. De beugel is simpel maar goed en cre?ert een ruimte tussen gridfit en muur dus mogelijk goede airflow. Gezien de bouw en de feel van de gridfit denk ik dat hij het wel in een schuur zou overleven. Ik zou hem er wel durven op te hangen in elk geval. Ik hem tot nog toe eigenlijk maar een week of twee gebruikt, maar ik had niet het gevoel dat ie echt warm werd. Hij is volledig afgesloten en zou geen bijzondere koeling nodig hebben.

De OK4E heeft vooral last van de warmte wanneer ie achterop een paneel is geplaatst en wanneer er weinig warmteafvoer is, maar ik heb besloten om ze te koelen met ventilatoren, ook al hangen ze in de schuur. Het eerste proefpaneel dat ik heb gebouwd ligt ook op mijn schuur en is aangesloten op twee ventilatoren (die uit oude computer voedingen komen). In de zomer staan deze aan (zolang de zon schijnt) en in de winter doe ik ze uit omdat ik dan alle energie nodig heb om de batterijen op te laden die 's-nachts buitenverlichting laat branden. Ik ben nu bezig met nog een klein paneeltje (6 cellen) omdat het paneel tijdens donkere dagen (zoals afgelopen week) niet genoeg spanning oplevert om de batterijen te laden. Op een bepaald moment had ik de ventilatoren uitgeschakeld en tijdens een zonnige dag werden de OK4s best warm, dus ik denk dat extra koeling wel goed is.

Hante

Offline Arthur

• Nieuweling
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2009, 22:41:16 »
Ik heb ook beide inverters, van die gridfit eentje via marktplaats nieuw gekocht en voor de rest gebruikte OK4E inverters. Waarschijnlijk heb ik er straks nog wel wat over, die ik dan aan anderen aan kan bieden.

Volgens mij was het probleem met de OK4e juist dat ze buiten in weer en wind zaten en uiteindelijk toch gingen leiden onder de grote wisselingen in temperatuur, vocht, etc. Mijn Ok4e heeft de hele zomer gewoon binnen gelegen en wordt wel wat warm maar zeker niet warmer dan een schakelende laptopvoeding. Nadeel is dat de bekabeling langer wordt en je dus meer verliezen hebt.

Mvg
Arthur
Ik heb nog een aantal OK4E inverters over aangezien ik er meer gekocht heb dan ik kan gebruiken. Kunnen getest worden aan mijn installatie.

Offline hante

• Junior
  • **
    • DIY Solar Panels
Re: Nieuwe Converter aanschaffen
« Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2009, 12:52:18 »
Arthur,

mee eens, de OK4E heeft waarschijnlijk geen last van hitte wanneer je hem binnen gebruikt. Ik heb het alleen maar gedaan omdat ik toch fans had liggen en een paneel heb waar fans mee gevoed kunnen worden, maar ik denk ook dat het niet beslist noodzakelijk is. Daar moet ik wel bij zeggen dat het op zonnige dagen best wel warm kan worden in mijn schuur.

Het verlies vindt ik acceptabel. Ik probeer mijn kabels niet langer dan 3 meter te laten zijn en dan zit het verlies onder .5 % voor 1.5mm2, Als ik panelen op het dak zet en in serie ga zetten (dus een grotere inverter voor meerdere panelen) dan zal ik ze waarschijnlijk op het dak gaan doorverbinden om het verlies te beperken, maar dat is voor later :-)

Hante

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2010, 23:11:40 »
Hante,

Ik heb nu ook 2 omvormers, 2x Gridfit 250 lv.

Nu staat er nergens op vermeld wat nu de + en - aansluiting is. ?
Ook in het kleine boekje staat niets vermeld.

Weet jij misschien wat de + en - aansluiting is van die Gridfit ?
Ik heb overigens ook de originelen set kabels erbij gekocht.

Bart

Offline hante

• Junior
  • **
    • DIY Solar Panels
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2010, 12:05:27 »
Hallo Bart,

ik had je vraag niet gezien, vandaar de wat late reactie. Ik heb de gridfit gebruikt en gelukkig de + en - indicatie op de kabel gezet. Als je het vanuit de kabel bekijkt is de kabel met de male connector (het piemeltje) de min(-) en de kabel met de female connector is de plus(+). Ofwel op de gridfit zit ook een male en female connector en daarvan is de male connector dus de plus(+) en de female connector de min(-). Overigens heb ik het uitgevonden via trial and error en de gridfit kan er tegen als je hem verkeerd om aansluit :-)

groeten,
Hante

Offline Bart300925

• Nieuweling
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2010, 00:33:56 »
Bedankt Han,

Er is op internet weinig te vinden over die gridfit 250, fijn dat ik nu weet wat de + en - is, en dat ik weet dat hij beveiligd is tegen het ompolen.
Over een klein tijdje heb ik mijn eerste paneel kant en klaar, ik verwacht volgende maand aan mijn 2e te komen, dan kan ik de eerste Gridfit testen.

In elk geval bedankt voor je info Han.

Groeten Bart