Auteur Topic: Lensun 350w grid tie power inverter,28-52v DC,for solar&wind  (gelezen 3606 keer)

Offline Rene

• Nieuweling
  • *
  • Geslacht: Man
Lensun 350w grid tie power inverter,28-52v DC,for solar&wind
« Gepost op: 24 februari 2012, 21:57:43 »
Deze inverter op ebay gekocht van solar-supplier uit de UK.

Ik was in eerste instantie enthousiast. Lage prijs ( 96 euro incl verzendkosten). Apparaat ziet er degelijk uit. Deze ging echter al na 2 dagen defect (alleen nog maar op 20 Watt gewerkt door de bewolking).

Ik had op dat moment de 230V zijde even los om een andere kwh meter te plaatsen en 5 minuten later bij het opnieuw aansluiten van de 230V kwam er een plof uit de inverter en wil alleen nog de rode fout-led branden.  :(

Nou ja, ik ga er achter komen hoe de firma solar-supplier omgaat met garantie. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline wokkel

• Nieuweling
  • *
    • Elektrobasic
Re: Lensun 350w grid tie power inverter,28-52v DC,for solar&wind
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2012, 13:44:18 »
Ik zal sowieso voorzichtig zijn met dit soort omvormers. Lijkt me stug dat ze ook maar ergens voor gekeurd zijn en of er wel CE opzit.

Kijk ook eens bij dr snuggles die heeft omvormers te koop die er wel goed uitzien voor een nette prijs. Misschien 50 euro duurder maar dan is alles wel netjes gekeurd
Eerste panelen aangesloten Zie hier

Offline Rene

• Nieuweling
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Lensun 350w grid tie power inverter,28-52v DC,for solar&wind
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2012, 01:24:49 »
TIP:

bij het (her-) aansluiten van deze omvormers:

EERST de DC / zonnepaneelzijde loshalen VOOR het aansluiten van de 230V !
daarna pas de laagspanning er weer op

Ik kreeg al zo'n vermoeden, tot ik dit ook op een engelstalig forum vond. Deze (en meerdere chinese Sun-klonen) inverters gaan blijkbaar heel makkelijk stuk als je de 230V aansluit als de panelen al spanning leveren!
Dit is niet altijd te voorkomen, bv na een spanningsuitval, en dus een slecht ontwerp...