Auteur Topic: Nieuw merk omvormer  (gelezen 20318 keer)

Offline spikehome

• Nieuweling
  • *
Re: Nieuw merk omvormer
« Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2012, 11:20:28 »
Ik heb van het weekend 10 panelen geplaatst met 10 inverters.
En wil wel weten waar de Egate op komt te zitten qua prijs?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • Geslacht: Man
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
« Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:23:48 »
De eGate kost E360. Update 13 nov 2012 : Hij wordt helaas duurder nml E420
     Ik heb hem zelf werkend op 9 Involar micro-inverters. Erg leuk om het vermogen op mijn smartphone te kunnen bekijken .Ook van elke micro-inverter apart.

Groet,
                          Chris
« Laatst bewerkt op: 13 november 2012, 22:24:07 door doctersnuggles »

Offline spikehome

• Nieuweling
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2012, 07:33:52 »
Kijk 360 of 550 dat scheelt behoorlijk en dan kan je via de site van involar alles bekijken via een app?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Offline martijn00001

• Nieuweling
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 12 november 2012, 19:47:18 »
ben bang dat ik er ook 2 of 3 nodig heb

ik heb 2 vragen:
mijn panelen staan op een plat dak; zijn er ook verlengkabels?
hoe sluit je de inverters uiteindelijk binnen aan, een verlengkabel strippen en een vaste aansluiting maken zoals een bijna een gewone omvormer?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2012, 22:32:16 »
Ja , er zijn verlengkabels (voor de 230V kabel dus)
    De Involar micro-omvormers kan je onderling koppelen (aan de 230V zijde dus) ; ze zijn daartoe met speciale stekkers uitgerust. En van de laatste omvormer ga je dan naar een stopcontact . Dat gaat OF via een verlengkabel OF de kabellengte van de laatste omvormer is lang genoeg om meteen door het dak heen bij een stopcontact te komen. Deze lengte is ongeveer 120 cm. Je kan ook als je met deze lengte binneshuis kan komen (maar nog niet bij een stopcontact) de kabel dan binnen verder middels een kroonsteentje (oid) verlengen met een geaarde kabel van toch wel minimaal 2,5mm2 (per ader). Let er wel op dat het maximum vermogen per groep officieel niet boven de 600 Watt uit mag komen.

Ps. Begrijp ik het goed dat je al panelen hebt ?

Groet,
                 Chris

Offline martijn00001

• Nieuweling
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 14 november 2012, 20:13:55 »
mijn drie panelen staat 1.2 uit elkaar, ik heb dus op het dak waterdichte verlengkabels nodig neem ik aan, wat kosten die?

ja ik heb 3 panelen op mn pannendak (42gr) met een soladin 600
2 op mn dakkapel (20 gr) + 1 op mn pannendak ook m een soladin

werkt pas 2 weken maar zie op sommige dagen grote verschillen in opbrengst (tot 30%) tussen de 2 sets, vandaag echter met midden op de dag zon is de opbrengst gelijk, ik verwacht dat zomers het verschil minimaal zal zijn en wil dus iig het voorjaar afwachten, dan beslis ik of ik 3 micro inverters koop en de soladin ga gebruiken voor 2 of drie panelen op mn schuur of dat ik de panelen op mn schuur met de micro inverters aansluit

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #31 Gepost op: 15 november 2012, 21:56:32 »
Als je 2 Involars aan elkaar koppelt is de afstand tussen de middens van de Involars 170cm. Nou weet ik niet hoe lang de lengte is van de kabels die uit de junctionbox van jouw panelen komt , maar ik ga er van uit dat je in ieder geval 2 panelen van Involars kan voorzien zonder dat je er een verlengkabel voor nodig hebt.  En mogelijk dat je ook de 3e Involar er op deze manier bij kan nemen.
  De verlengkabel is nml erg duur : E 25  (is 5 meter lang)
     Een goedkopere oplossing zou kunnen zijn om gewoon verlengstukken voor de dc-kabels van 1 of 2 panelen te nemen.

Ik neem verder aan dat je bedoelt dat je 2e set panelen bestaat uit 2 panelen op 20 Gr. en 1 paneel op 42 Gr. En die zitten dus in serie. Tsja : dat is natuurlijk erg nadelig; 22 Gr verschil is erg veel. Dan zal je alleen als de zon zo'n 59Gr boven de horizon staat (dat is dus alleen hoogzomer) een gelijkwaardige situatie voor de panelen hebben. En hoe lager de zon staat hoe groter dat verschil wordt.
    Kan je niet die 2 panelen op een Soladin zetten ?   In de meeste gevallen kan dat met een Soladin omdat het grote pluspunt van de Soladin is dat hij zo'n groot ingangsbereik heeft.  En dan dat ene paneel wat nog op het pannendak zit aan een Involar zetten .

Offline Gaga

• Nieuweling
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 10 december 2012, 12:08:06 »
Werkt de egate ook als de involars op verschillende fases staan?
Gaat de communicatie dan gewoon door?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #33 Gepost op: 17 december 2012, 12:36:47 »
Nee , hij werkt alleen maar via 1 fase.
    Maar iemand had laatst een idee om een heel klein condensatortje (maar dan natuurlijk absoluut geen ELCO !!!) tussen de fasen te zetten die het signaal (de communicatie) dan mogelijk overbrengt naar de fase waar de eGate op zit aangesloten.