Auteur Topic: Spanning zonnepaneel icm omvormer  (gelezen 5994 keer)

Offline wokkel

• Nieuweling
  • *
    • Elektrobasic
Spanning zonnepaneel icm omvormer
« Gepost op: 28 november 2011, 20:21:23 »
Hallo,

Ik heb via marktplaats zonnepanelen gevonden voor een mooie prijs  (mitsubishi mt120)
Nu zag ik dat de in de datasheet dat de Voc 131 volt is en de Vmp 101 volt

Ik dacht eraan 2 panelen parallel te combineren met een (goedkope) 2e hands gridfit HV
Echter de MPP ingangsspanning van deze gridfit is 54-120 volt (wat ook de max spanning is)
Zal dit net gaan of is dit vragen om problemen (brand?)

Alvast bedankt!
Eerste panelen aangesloten Zie hier

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • Geslacht: Man
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: Spanning zonnepaneel icm omvormer
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2011, 21:46:29 »
Ik denk dat je toch wel het risico loopt dat de inverter daar niet echt tegen kan. Het is echter niet zo heel erg veel boven het maximum. Die 131 V zal je waarschijnlijk alleen krijgen als je de stekker uit het stopcontact trekt of wanneer je stop(zekering in de meterkast) doorslaat. Dus doorgaans zal de inverter deze hoge waarde eigenlijk nooit zien behalve op het moment dat je hem afkoppelt. Het afkoppelen van een inverter moet je echter altijd doen door eerst de stekker uit het stopcontact te halen en pas daarna de panelen van de inverter los te koppelen. Uiteraard geldt dit alleen voor als de inverter werkt, dus overdag.
   Je zou dat afkoppelen dan mogelijk beter kunnen doen door eerst een deken over het paneel te gooien want dan kan je wel het paneel eerst afkoppelen zo denk ik.
     Verder kan je volgens mij wel de panelen gewoon parallel schakelen op deze inverter.

Groet ,
                  Chris

Offline wokkel

• Nieuweling
  • *
    • Elektrobasic
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2011, 21:52:24 »
Bedankt voor je antwoord.

Dus in extreme gevallen zou het voor kunnen komen. Nu ga ik nog een extra paneel installeren die een microcontroller van stroom voorziet (buitenverlichtingen koeling omvormers). ik zou evt die microcontroller uit kunnen rusten met een relais welke een vermogensweerstand schakelt als de spanning > 120 volt

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2011, 22:05:48 »
Ja ik denk dat dat best zal kunnen werken.
       Er zal denk nog een heel kortstondige piek van boven die 120V zijn. Maar ik vermoed dat die te kortdurend is om schade te kunnen veroorzaken.

Chris

Offline wokkel

• Nieuweling
  • *
    • Elektrobasic
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2011, 22:16:07 »
De piekspanning zal (denk ik ? )alleen het geval zijn hartje zomer in de middag en de stroom moet dan uitvallen. Ik denk dat die kans vrij klein is. Maar ik zet die " overspanning beveiliging" er gewoon op kan ik het ook bijhouden hoevaak het voorkomt.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2011, 09:02:09 »
Een zonnecel levert zijn hoogste spanning (onbelast uiteraard want daar hebben we het nu over) als het koud is !!!!    Hoe kouder het is des te hoger die spanning !!!
   Dus het zal juist in de winter zijn......uiteraard als de zon schijnt.