Auteur Topic: High-end / Low-end inverters  (gelezen 9926 keer)

Offline sammie de kat

• Nieuweling
  • *
High-end / Low-end inverters
« Gepost op: 8 augustus 2011, 10:19:33 »
Hallo allemaal,

Ik vraag mij af wat nou een goede of slechte inverter is.
Hiermee bedoel ik prijs prestatie verhouding en functionaliteit.

Ik zou graag een High-end inverter willen aanschaffen die een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Sam.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • Geslacht: Man
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: High-end / Low-end inverters
« Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2011, 14:55:58 »
Hoi Sam,

Er is erg veel op de markt vwb netgekoppelde inverters....

Allereerst is het handig om te weten naar hoeveel vermogen je zoekt. En dan ook nog het max amperage aan de ingang van de inverter(dc zijde dus)  en ook daar het minimum en max. voltage.

Dus kan je wat specifieker zijn met je vraag ?  Oftewel wat zijn je plannen ?

Gr.
      Chris

Offline sammie de kat

• Nieuweling
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2011, 09:50:02 »
Hallo doctersnuggles,

Het gaat mij vooral om inverters met een hoger vermogen, denk aan 2 /10 Kwh.
De ingangs spanning en amperage is  mij om het even.

Het zou fijn zijn om een overzicht (lijst) te hebben met merken en specs van deze inverters. (vergelijk.nl  :D)

Groet,
Sam

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2011, 12:11:46 »
Hoi Sam,

Tsja , ik heb geen lijst. Ik kan je wel wat merknamen noemen :
     SMA (Sunnyboy) , Mastervolt , Danfoss , Gridfit , Chint , Stecagrid , Kaco ......
   Er is zoveel , gewoon zoeken en alle info zelf op een rij/lijst zetten. Maar misschien is er wel ergens een site te vinden met al die info. Over het algemeen hebben de Duitse merken de naam om heel degelijk te zijn. Ik heb zelf net een 2e handse gekocht van Danfoss ( 4,6kW output) voor E1280 (ebay.de) .   Als je voor de Chinese/Koreaanse fabriekanten gaat kan je nieuw op een goedkopere uitkomen maar dan heb je denk ik iets meer kans op eerdere uitval/problemen. Hoewel ik weet dat ze daar in het verre oosten heel erg hard werken om de betrouwbaarheid op te schroeven. En ik ben er van overtuigd dat ze dat gaat lukken.
   Mijn manier van kijken is te berekenen hoeveel zo'n inverter per Watt kost. En dan is wat ik nu net heb gekocht ongeveer 28 Ct/Watt. Als je bedenkt dat het dan minder dan 1,5 jaar duurt om de inverter terug te verdienen dan kom je op een punt ,dat een nog weer goedkopere inverter,niet eens zoveel meer uitmaakt. Dan is de degelijkheid en garantie regeling belangrijker aan het worden.
    De efficiency's lopen uiteen van 98% tot 93%  . Daarbij opgemerkt dat de inverters zonder trafo ( dus niet galvanisch gescheiden van het net) tot die 98% gaan. Dat is erg hoog en dat zal een inverter alleen maar in een bepaald werkingsgebied voor elkaar krijgen. De inverters met een trafo zitten wat lager in efficiency.   Met of zonder trafo ; het heeft allebei zijn voor- en nadelen.
    Even nog dit : Naarmate het vermogen meer richting de 10 kW gaat zal uiteraard de prijs per Watt verder dalen. Maar je zal dan wel in je groepenkast een zwaardere aansluiting dan de 25 A max ,die de meesten huishoudens nu hebben ,moeten nemen (Met mijn Danfoss zit ik net op de 25A). En dan ga je vanwege het (pas 2 jaar bestaande geloof ik) capaciteits-tarief een stuk meer per jaar betalen aan vaste lasten voor je electra-aansluiting (afgezien nog van de ombouwkosten)

Gr.
        Chris

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2011, 17:55:56 »
Even nog dit : Naarmate het vermogen meer richting de 10 kW gaat zal uiteraard de prijs per Watt verder dalen. Maar je zal dan wel in je groepenkast een zwaardere aansluiting dan de 25 A max ,die de meesten huishoudens nu hebben ,moeten nemen (Met mijn Danfoss zit ik net op de 25A). En dan ga je vanwege het (pas 2 jaar bestaande geloof ik) capaciteits-tarief een stuk meer per jaar betalen aan vaste lasten voor je electra-aansluiting (afgezien nog van de ombouwkosten)
1 x 35A is net zo duur als 1 x 25A, dus je kunt nog upgraden, en 3 x 25A (3 fase dus) valt ook nog onder hetzelfde tarief. Ga nooit boven de 1 x 35A of 3 x 25A want dat kost je zo 45,- per maand  :o extra aan capaciteitstarief.

Als in jouw woning een hoofdzekeringkast zit met 3 zekeringhouders, kun je waarschijnlijk voor zeer weinig omschakelen naar een 3 fase aansluiting. Althans, je groepenkast moet je dan wel ombouwen naar 3 fase, c.q. vervangen door een 3 fase uitvoering, maar dat kost tegenwoordig nieuw niet al te veel meer.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2011, 17:58:27 door BVZ »

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2011, 18:31:36 »
1 x 35A is net zo duur als 1 x 25A, dus je kunt nog upgraden, en 3 x 25A (3 fase dus) valt ook nog onder hetzelfde tarief. Ga nooit boven de 1 x 35A of 3 x 25A want dat kost je zo 45,- per maand  :o extra aan capaciteitstarief.

Als in jouw woning een hoofdzekeringkast zit met 3 zekeringhouders, kun je waarschijnlijk voor zeer weinig omschakelen naar een 3 fase aansluiting. Althans, je groepenkast moet je dan wel ombouwen naar 3 fase, c.q. vervangen door een 3 fase uitvoering, maar dat kost tegenwoordig nieuw niet al te veel meer.

Ha , fijn.
      Bedankt voor deze aanvulling !
     Ik heb zelf 16A zekeringen maar dat moet(en) dus (in ieder geval voor mijn nieuwe inverter) 25A worden. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld of heb ik het mis ?
     Dit is gewoon een onderwerp wat op mijn "to do" lijstje staat voor de komende maanden maar het onderwerp komt nu ter sprake.Dus vraag ik er meteen maar naar......

Chris

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2011, 18:50:56 »
    Ha , fijn.
      Bedankt voor deze aanvulling !
     Ik heb zelf 16A zekeringen maar dat moet(en) dus (in ieder geval voor mijn nieuwe inverter) 25A worden. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld of heb ik het mis ?
Met die 16A zekeringen bedoel je waarschijnlijk de zekeringen in je eigen groepenkast, niet de hoofdzekering. Tussen groepszekeringen en een voorgaande hoofdzekering dient altijd een factor 1,6 te zitten. Dus bij een 25A hoofdzekering mag de groepszekering niet hoger zijn dan 16A. Theoretisch gezien zou je dus bij een 35A hoofdzekering, een groepszekering van 20A kunnen toepassen. MAAR.... dan mag je niet meer met 2,5mm2 aders van je groepszekering naar je inverter, dat moet dan minimaal 4mm2 worden. En dat is praktisch gezien vaak niet uitvoerbaar. (En dan laat ik nog even in het midden of 20A groepszekeringen uberhaupt toegestaan zijn in NL)

Als je kunt, schakel dan over naar 3 x 25A, dan kun je over 3 fasen per fase zonder problemen 16A terugleveren, dus 48A in totaal. Maar dan zul je wel meerdere 1 fase omvormers tegelijk moeten gebruiken*. En dat kan overigens nog wel eens beter uitpakken dan 1 hele lange string.

(* Moet natuurlijk niet, je kunt ook gewoon op 1 fase max 16A terugleveren, of op 2 fasen max 32A, je hoeft dit dus niet perse te verdelen over de fasen, of je nu via 1 fase 15A teruglevert of over 3 fasen 5A per fase maakt geen verschil voor je meterstand)
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2011, 19:10:28 door BVZ »

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2011, 11:50:09 »
Hoi BVZ,
    Ik ben de afgelopen dagen vrij druk geweest. Bedankt voor je duidelijke uitleg zover!
  Ik ben wat gaan zoeken op internet over dit onderwerp. Heb dan ook gezien dat 1x40 A onder hetzelfde capaciteitstarief valt. En met zo'n aansluiting zou het voor mij kunnen. Want dan kan ik in de groepenkast die 1x40 verdelen over meerdere 25A zekeringen ( dit voldoet precies aan die factor 1,6) Of 1 van 25A en meerdere anderen van 16A.
   Dan verklein ik weliswaar de maximale totale afname(per tijdseenheid/amperes dus) Maar het is denk ik wel voldoende voor mijn huidige situatie. Want dan kan op 1 van die groepen (die van 25A dus) de inverter geplaatst worden .
     Ik heb nu een aansluiting van 3 x 25A.
   Dan is er nog een mogelijkheid maar dat zal wel niet mogen : Als ik op 1 van deze 3x25A aansluitingen alleen maar de inverter zet. Dus op die ene 25A maar 1 groepszekering zetten waar de inverter op zit; mag die dan ook 25A zijn ? Zoals al geschreven zal dat wel niet mogen , maar is deze veronderstelling juist ?

Groet ,
           Chris

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2011, 12:11:23 »
Ik ben wat gaan zoeken op internet over dit onderwerp. Heb dan ook gezien dat 1x40 A onder hetzelfde capaciteitstarief valt.
Eigenlijk niet, maar sommige netbeheerders beschouwen een 1 x 40A aansluiting administratief als zijnde een 1 x 35A aansluiting. Mocht de overheid dat ineens niet meer toestaan ben je de sjaak, want dan gaat je capaciteitstarief met circa 500,- per jaar omhoog.  :o

Citaat
En met zo'n aansluiting zou het voor mij kunnen. Want dan kan ik in de groepenkast die 1x40 verdelen over meerdere 25A zekeringen ( dit voldoet precies aan die factor 1,6) Of 1 van 25A en meerdere anderen van 16A.
Dat laatste is dan je enige optie want de bedrading in je huis is 2,5mm2 en MOET dus worden afgezekerd met maximaal 16A. Vanaf je 25A groep moet je dus met 4mm2 naar je omvormer toe.

Citaat
Waarom heb jij dat? Toevallig stadsverwarming en kook je daarom elektrisch?

Citaat
Dan is er nog een mogelijkheid maar dat zal wel niet mogen : Als ik op 1 van deze 3x25A aansluitingen alleen maar de inverter zet. Dus op die ene 25A maar 1 groepszekering zetten waar de inverter op zit; mag die dan ook 25A zijn ? Zoals al geschreven zal dat wel niet mogen , maar is deze veronderstelling juist ?
Dat mag niet omdat er dan geen sprake meer is van de zogenaamde 'selectiviteit' tussen de zekeringen. Als er dan wat mis gaat weet je nooit welke 25A zekering eruit gaat. Het zou dus kunnen dat dan iedere keer je hoofdzekering verliest van de andere, en dat kost ook geld om te laten vervangen want dat mag je zelf niet. Maar buiten dat het geld kost mag het niet. Als je het toch doet, let er dan op dat IN je groepenkast de kabel van de hoofdschakelaar c.q. aardlekautomaat naar je automaat van 25A toe dikker is dan 2,5mm2.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2011, 12:16:56 »
Hallo doctersnuggles,

Het gaat mij vooral om inverters met een hoger vermogen, denk aan 2 /10 Kwh.
De ingangs spanning en amperage is  mij om het even.

Het zou fijn zijn om een overzicht (lijst) te hebben met merken en specs van deze inverters. (vergelijk.nl  :D)

Groet,
Sam

Ik ben in contact met de fabriek van de Chint Inverters. En ik ben van plan om deze te gaan importeren. Deze inverter wordt ook gebruikt bij de "WijWillenZon" actie .Er is een forum van de gebruikers van deze inverters waar wat reset problemen gemeld worden. Dwz : de inverter zou af en toe spontaan gaan resetten (waarbij dan ook nog eens de totaal geaccumuleerde standen gewist zouden worden). De fabriek heeft daar (zeggen ze) een oplossing voor gevonden (van 1 van hun techneuten gehoord). Ze hebben een firmware upgrade mogelijkheid. En ik heb nu 2 van deze Chint inverters (1,5 KW) in huis met deze upgrade. Ik weet nog niet wat de verkoopprijs gaat worden als ik ze langs alle officiele wegen ga importeren. Maar ik schat dat een verkoopprijs van E 600 dan mogelijk moet zijn.
   Afijn : Het is een Chinees bedrijf maar ik heb een goed gevoel over dit bedrijf. Ik verwacht dat ze kwaliteit leveren. Hun support is zo te zien goed. Ze hebben ondersteuningspunten oa in Duitsland, Frankrijk en de UK.
     Ze leveren inverters in bijna alle ranges : de 1,5KW is de kleinste en de grootste is 500KW
  En ze willen de markt gaan veroveren ! Dus ze zullen met hoge kwaliteit moeten komen.
   Hier de link naar hun inverters t/m 10KW
  http://www.chintpower.com/en/product/list.aspx?classid=3&page=2

Gr.
       Chris

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2011, 13:45:21 »
Ik ben wat gaan zoeken op internet over dit onderwerp. Heb dan ook gezien dat 1x40 A onder hetzelfde capaciteitstarief valt.
Eigenlijk niet, maar sommige netbeheerders beschouwen een 1 x 40A aansluiting administratief als zijnde een 1 x 35A aansluiting. Mocht de overheid dat ineens niet meer toestaan ben je de sjaak, want dan gaat je capaciteitstarief met circa 500,- per jaar omhoog.  :o
Citaat
OK dat is dan duidelijk!

Citaat
En met zo'n aansluiting zou het voor mij kunnen. Want dan kan ik in de groepenkast die 1x40 verdelen over meerdere 25A zekeringen ( dit voldoet precies aan die factor 1,6) Of 1 van 25A en meerdere anderen van 16A.
Dat laatste is dan je enige optie want de bedrading in je huis is 2,5mm2 en MOET dus worden afgezekerd met maximaal 16A. Vanaf je 25A groep moet je dus met 4mm2 naar je omvormer toe.
Citaat
Ja , dat is dan ook duidelijk. En dat is niet zo moeilijk te maken

Citaat
Waarom heb jij dat? Toevallig stadsverwarming en kook je daarom elektrisch?
Citaat
Nee , maar mijn nieuwe huis had al deze 3x25

Citaat
Dat mag niet omdat er dan geen sprake meer is van de zogenaamde 'selectiviteit' tussen de zekeringen. Als er dan wat mis gaat weet je nooit welke 25A zekering eruit gaat. Het zou dus kunnen dat dan iedere keer je hoofdzekering verliest van de andere, en dat kost ook geld om te laten vervangen want dat mag je zelf niet. Maar buiten dat het geld kost mag het niet. Als je het toch doet, let er dan op dat IN je groepenkast de kabel van de hoofdschakelaar c.q. aardlekautomaat naar je automaat van 25A toe dikker is dan 2,5mm2.
Citaat
OK, tja ik was al bang dat dit het antwoord kon zijn.......

Nog een paar vragen erachteraan : Nu heb ik solar cable van 4mm2 , dat bestaat uit vele dunnere vertinde draadjes. Zou het toegestaan zijn om dit te gebruiken als installatiedraad ?
    Of is het bijv een optie om de installatiedraad van 2,5mm2 gewoon dubbel te leggen? Want dan heb je uiteindelijk zelfs 5mm2. Die van 4mm2 is vrij prijzig op een rol....(of vergis ik me en denk ik nu aan 6mm2 ?)

Ps, ik blijf maar vragen he......

Groet ,
            Chris

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2011, 17:20:15 »
Nog een paar vragen erachteraan : Nu heb ik solar cable van 4mm2 , dat bestaat uit vele dunnere vertinde draadjes. Zou het toegestaan zijn om dit te gebruiken als installatiedraad ?
Durf ik niet te zeggen. Met de doorslagspanning van de isolatie zal het wel goed zitten, maar ik kan me voorstellen dat als je aan een 4mm2 kabel met losse aders gaat trekken dat bv in een bocht er wat dunne aders breken, waardoor hij lokaal geen 4 mm2 meer is. Daar heb je met massief draad weer geen last van. Maar goed, dat is gewoon een reden die ik me kan voorstellen waardoor het dus niet zou mogen. Maar ik kan er helemaal naast zitten.

Citaat
Of is het bijv een optie om de installatiedraad van 2,5mm2 gewoon dubbel te leggen? Want dan heb je uiteindelijk zelfs 5mm2.
Weet ik ook niet. Maar bij een 1 fase kookgroep (van 2 x 16A) gebeurt feitelijk niet anders, daar wordt ook de nul dubbel getrokken. (Dus elke groep een zwarte draad en 2 blauwe voor de nul.) Werken doet het allemaal wel maar of het volgens de regels mag? Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat 1 van de 2 dubbel uitgevoerde aders ooit geen kontakt meer maakt. Bij een 4mm2 merk je dat meteen, aangezien dat dan het geheel niet meer werkt. Bij een dubbel uitgevoerde 2,5mm2 merk je dat niet, dan zit je gewoon vrolijk de resterende 2,5mm2 ader te overbelasten. Maar aan de andere kant, dat geldt ook voor een 1 fase kookgroep met zijn dubbele nul.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2011, 12:47:40 »
Durf ik niet te zeggen. Met de doorslagspanning van de isolatie zal het wel goed zitten, maar ik kan me voorstellen dat als je aan een 4mm2 kabel met losse aders gaat trekken dat bv in een bocht er wat dunne aders breken, waardoor hij lokaal geen 4 mm2 meer is. Daar heb je met massief draad weer geen last van. Maar goed, dat is gewoon een reden die ik me kan voorstellen waardoor het dus niet zou mogen. Maar ik kan er helemaal naast zitten.

Citaat
Of is het bijv een optie om de installatiedraad van 2,5mm2 gewoon dubbel te leggen? Want dan heb je uiteindelijk zelfs 5mm2.
Weet ik ook niet. Maar bij een 1 fase kookgroep (van 2 x 16A) gebeurt feitelijk niet anders, daar wordt ook de nul dubbel getrokken. (Dus elke groep een zwarte draad en 2 blauwe voor de nul.) Werken doet het allemaal wel maar of het volgens de regels mag? Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat 1 van de 2 dubbel uitgevoerde aders ooit geen kontakt meer maakt. Bij een 4mm2 merk je dat meteen, aangezien dat dan het geheel niet meer werkt. Bij een dubbel uitgevoerde 2,5mm2 merk je dat niet, dan zit je gewoon vrolijk de resterende 2,5mm2 ader te overbelasten. Maar aan de andere kant, dat geldt ook voor een 1 fase kookgroep met zijn dubbele nul.

Bedankt weer voor je reactie. Je brengt goeie argumenten naar voren ! Dat vind ik naast dat het nuttig is ook erg leuk !
       Vwb de ev. 25 A die mijn inverter maximaal kan leveren. Zolang ik er voor zorg dat er duidelijk te weinig panelen aangesloten zijn om dat te halen kan het wat dat betreft niet fout gaan..... Dan is het misschien een idee om een 20 A zekering te gebruiken zodat, zoals je zegt het risico/de kans dat de gemeente zekering gaat zeer klein is.

Groet ,
          Chris

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2011, 16:45:33 »
Vwb de ev. 25 A die mijn inverter maximaal kan leveren. Zolang ik er voor zorg dat er duidelijk te weinig panelen aangesloten zijn om dat te halen kan het wat dat betreft niet fout gaan..... Dan is het misschien een idee om een 20 A zekering te gebruiken zodat, zoals je zegt het risico/de kans dat de gemeente zekering gaat zeer klein is.
Alle beetjes helpen uiteraard.   :D

Maar waarom wil jij perse een grote omvormer gebruiken die 25A kan leveren i.p.v 2 of meerdere kleinere? Als je opziet tegen meerdere kabels is dat niet nodig, want je kunt ook van je meterkast 5 x 2,5mm2 trekken* (3 fasen, 1 nul, en een aarde.) De 3 fasen zeker je dan in je groepenkast netjes af met 16A per stuk** en je voldoet aan alle regelgeving. Bij je omvormers sluit je daar dan 3 losse 230V stopcontacten op aan en je kunt zonder problemen in totaal 48A terugleveren.

*) Of als het niet door een pijp hoeft te worden getrokken, je hebt ook vmvk (of ymvk kabels, die haal ik altijd door de war) met 5 x 2,5mm2 inside. En die zijn niet eens zo gek dik, die kun je netjes en simpel door zo'n grijze slagvaste buis leggen (hoeft niet, de kabel mag ook alleen met beugels vast, maar het oog wil ook wat).

**) Per stuk is wellicht een overstatement, ik denk dat je dan (door de gemeenschappelijke nul) verplicht bent zo'n automaat ertussen te zetten: http://www.eprotech.nl/shop/Installatieautomaat-4-polig-16A-B-p-27.html

Overigens heeft verdelen over de fasen in de toekomst wellicht nog een voordeel t.o.v. 1 fase. Ik zal proberen dat uit te leggen. (Het is wat vergezocht, dat geef ik alvast toe.)

- Als jij een digitale meter hebt (of ooit krijgt) die bijhoudt wat je teruglevert, zal als jij op 1 fase in totaal 3000Kwh teruglevert en in dat jaar tijdens het terugleveren (dus niet s'avonds) via diezelfde fase 500KWh verbruikt, de terugleverteller op 2500 staan. (immers via die fase is dan 2500KWh terug het net ingevloeid)

- Nu dezelfde situatie, je levert wederom 3000KWh terug, maar nu 1000KWh per fase. Als jij dan tijdens het terugleveren op elke fase 500KWh hebt verbruikt staat je terugleverteller nog maar op 1500KWh.

En? Mja, niks. Werkt allebei net zo goed. Tot de overheid het over 10 a 15 jaar zat is (lees: gederfde inkomsten uit de energiebelasting tekort komt) en het salderen wettelijk verbied. Wat je zelf verbruikt valt nooit te registreren, wat je teruglevert wel. En gezien de levensduur van een PV installatie lijkt het me onwaarschijnlijk dat het zover niet komt, zeker gezien de prijzen van PV panelen naar beneden storten en dus steeds meer mensen er gebruik van gaan maken.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2011, 17:20:08 door BVZ »

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2011, 17:16:10 »
Tsja.....
     Foutje gemaakt ......Ik had die omvormer al gekocht, 2e hands. En pas daarna realiseerde ik me dat alles door 1 draadje moest.
      Deze omvormer heeft nml 3 ingangen met ieder een eigen mppt (en niet 3 fasen uitgang) De ondergrens van het ingangsvoltage is 100V. Met name dit relatief lage voltage vind ik aantrekkelijk, want de meeste grotere inverters hebben als ondergrens 150V of hoger. Ik ben er niet zo voor om naar DC-voltages te gaan boven de (ongeveer) 250V. En deze inverter past hier goed bij. Ik kan nu behoorlijk "spelen" met het aantal panelen in serie.
    Afijn , ik heb hem nu eenmaal en als ik hem gebruik tot die 20A dan kan ik hem nog tot (bijna dan natuurlijk) 80% van zijn max. gebruiken. Het is een inverter van 4600 Watt , dus ik kan dan nog altijd gaan tot zo'n 3600 W of ietsjes hoger gaan. Het is een Danfoss SolarStocc 6000.
    Daarnaast , en dat is pas gekomen nadat ik deze SolarStocc had gekocht, ben ik nu bezig met de Chint inverters. Ik heb een goede indruk gekregen van/over dit merk , ondanks dat het Chinees is. Het maakt onderdeel uit van een groot concern met zo'n 25000 man personeel. Dus die hebben een naam te verliezen. Hun support is dan ook al aanwezig in Europa. Ik heb dat al via verschillende kanalen te horen gekregen. Ze maken inverters over een hele brede range : van 1,5 KW t/m 500 KW
    Ik denk er heel sterk over om ze te gaan importeren. Ik heb er nu 2 in huis van 1,5 KW. Die moet ik de komende week gaan aansluiten en dus eens een tijdje uitproberen.

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2011, 17:27:23 »
PS: Ik heb nog een stukje toegevoegd aan mijn vorige post maar de jouwe en de mijne hebben elkaar gekruist.

Tsja.....
     Foutje gemaakt ......Ik had die omvormer al gekocht, 2e hands. En pas daarna realiseerde ik me dat alles door 1 draadje moest.

[knip]

Het is een inverter van 4600 Watt , dus ik kan dan nog altijd gaan tot zo'n 3600 W of ietsjes hoger gaan.
Met 16A zit je op 230*16= 3680. Ik zou die overige 920W aan capaciteit gewoon vergeten.

Citaat
Daarnaast , en dat is pas gekomen nadat ik deze SolarStocc had gekocht, ben ik nu bezig met de Chint inverters. Ik heb een goede indruk gekregen van/over dit merk , ondanks dat het Chinees is. Het maakt onderdeel uit van een groot concern met zo'n 25000 man personeel. Dus die hebben een naam te verliezen. Hun support is dan ook al aanwezig in Europa. Ik heb dat al via verschillende kanalen te horen gekregen. Ze maken inverters over een hele brede range : van 1,5 KW t/m 500 KW
Ik denk er heel sterk over om ze te gaan importeren. Ik heb er nu 2 in huis van 1,5 KW. Die moet ik de komende week gaan aansluiten en dus eens een tijdje uitproberen.
Die Chints zijn gezien de specs inderdaad niet verkeerd. Wellicht doe je er goed aan ze te gaan importeren. Ik zou het denk ik ook wel aandurven. (Ik importeer zelf al jaren een bepaald product uit China, heeft overigens niets te maken met PV)

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2011, 17:45:29 »
Hee, das grappig dat je al ervaring hebt met importeren uit China !
   Ik heb verder gezien wat je er nog bij had geschreven: Je beantwoord voor mij een vraag die ik nog niet had maar die allicht gekomen zou zijn. Nml : Hoe werkt de meter in de meterkast vwb de 3 verschillende fasen. En je hebt me nu aan het denken/inbeelden gezet. En ik snap het (hoe hij werkt bedoel ik dan natuurlijk)
   Ik heb helaas in mijn nieuwe huis een digitale meter zitten (zat er al in, ik heb nog mijn best gedaan om te proberen een ferraris geplaatst te krijgen.Er waren nml meerdere meters...maar goed beetje ingewikkeld verhaal).  Ik ben het helemaal met je eens over het registreren van het salderen. Ik ga daar in de toekomst verder rekening mee houden en zoveel mogelijk de zaak verdelen over de 3 fasen. Ik hou er zowiezo niet zo van dat alles bijgehouden wordt door "Big Brother"  . Tis dat accu's nog zo duur zijn, anders ging ik alles in accu's opslaan en dan ook nog een warmtepomp . En dan Tsjakka : Los van het net en het gas !!!  Wie weet krijg ik dat nog eens voor elkaar......

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2011, 18:10:38 »
Hee, das grappig dat je al ervaring hebt met importeren uit China !
Als je ver terug denkt wist je dat al. Ik heb ook een forum bij de bijbehorende webwinkel, remember?  ;)

[EDIT: Nope, sorry, weet jij inderdaad niet, ik haal 2 personen door elkaar, Kalifa weet het wel :D]

Citaat
Ik heb verder gezien wat je er nog bij had geschreven: Je beantwoord voor mij een vraag die ik nog niet had maar die allicht gekomen zou zijn. Nml : Hoe werkt de meter in de meterkast vwb de 3 verschillende fasen. En je hebt me nu aan het denken/inbeelden gezet. En ik snap het (hoe hij werkt bedoel ik dan natuurlijk)
Ik weet niet of alle digitale meters op die manier werken, maar het lijkt me sterk dat het niet zo is. De oude ferraris meters kunnen niet anders, de som van 'het magnetisme' is of positief, of negatief. Bij een digitale meter wordt gewoon de stroom en spanning per fase gemeten. Lijkt me sterk dat die dan eerst L1 + L2 + L3 bij elkaar optellen en alleen de uitkomst daarvan verwerken. Dat is simpelweg zinloos informatie weggooien. Bovendien is een netbeheerder erbij gebaat te weten wat er via welke fase per wijk wordt teruggeleverd.

Citaat
Ik heb helaas in mijn nieuwe huis een digitale meter zitten (zat er al in, ik heb nog mijn best gedaan om te proberen een ferraris geplaatst te krijgen.Er waren nml meerdere meters...maar goed beetje ingewikkeld verhaal).  Ik ben het helemaal met je eens over het registreren van het salderen. Ik ga daar in de toekomst verder rekening mee houden en zoveel mogelijk de zaak verdelen over de 3 fasen. Ik hou er zowiezo niet zo van dat alles bijgehouden wordt door "Big Brother"  . Tis dat accu's nog zo duur zijn, anders ging ik alles in accu's opslaan en dan ook nog een warmtepomp . En dan Tsjakka : Los van het net en het gas !!!  Wie weet krijg ik dat nog eens voor elkaar......
Ik heb al eens zitten 'filosoferen' om via de PV panelen een flink accupakket op te laden, en slechts alles boven de 60% laadcapaciteit terug te dumpen in het net. Dan kun je met een veel kleinere omvormer toe, die bovendien 24 uur per dag kan werken. Maar ja. Ik heb nog zoveel te doen.  :-X
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2011, 21:29:17 door BVZ »

Offline AEO

• Junior
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 15 augustus 2011, 23:12:17 »

Hoe zit het dan met de verliezen bij laden en ontladen?
Hoeveel procent verlies je bij laden en weer ontladen?

« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2011, 23:14:51 door AEO »

Offline AEO

• Junior
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2011, 23:15:33 »
Citaat
Ik heb al eens zitten 'filosoferen' om via de PV panelen een flink accupakket op te laden, en slechts alles boven de 60% laadcapaciteit terug te dumpen in het net. Dan kun je met een veel kleinere omvormer toe, die bovendien 24 uur per dag kan werken. Maar ja. Ik heb nog zoveel te doen.

Hoeveel procent verlies heb je bij het laden en weer ontladen van een accu?

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2011, 17:52:28 »
Citaat
Ik heb al eens zitten 'filosoferen' om via de PV panelen een flink accupakket op te laden, en slechts alles boven de 60% laadcapaciteit terug te dumpen in het net. Dan kun je met een veel kleinere omvormer toe, die bovendien 24 uur per dag kan werken. Maar ja. Ik heb nog zoveel te doen.

Hoeveel procent verlies heb je bij het laden en weer ontladen van een accu?
Ja, redelijk Wat(t). Ik wacht dan ook nog op een geschikt accutype (en die zijn onderweg)

Maar ik leg het wellicht een beetje verkeerd uit.

Stel mijn PV levert per dag max 15 kWh op, waarvan ik er zelf 10 verbruik. Probleem is dan dat die 15kWh in 8 uur tijd vrijkomen, en ik er in die tijd maar 4 verbruik, omdat ik er 24u over doe om die 10 te gebruiken. Dat vereist dus een redelijke inverter om die 11 kWh tijdelijk op het net te kunnen parkeren.

Zou je nu een accu hebben met een lage zelfontlading en een hoog rendement (oftewel weinig warmteontwikkeling bij het laden, en die komen eraan...) dan zou je een inverter via de accu kunnen laten werken. Denk daarbij aan een 'slimme' inverter die slechts aan het werk gaat op de momenten dat er stroom gevraagd wordt door het huishouden, of pas aan het werk gaat als de accu zover opgeladen is dat een volgende dagproductie er niet meer bijpast. Je kunt dan met een veel kleinere omvormer toe wat weer goed is voor de Wp-verhouding/prijs. En je levert zo min mogelijk terug. Dat ook.

Offline AEO

• Junior
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2011, 22:21:51 »
Ja, dat begrijp ik wel, maar hoe lang doe je met zo`n accu?
Na een bepaald aantal laadcycli loopt de capaciteit terug, en moet je weer opnieuw dure accu`s gaan aanschaffen.
Wat kosten zulke accu`s en is dat economisch wel haalbaar?
Want als je zoveel energie opwekt zou je dan net zo goed off-grid kunnen gaan, geen meterhuur of vastrecht meer, geen transportkosten enz.
Of bedoel je accu`s die d.m.v. nanotechnologie werken als een supercondensator?
Want dan zou je helemaal reden hebben om off-grid te gaan!

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2011, 22:36:59 »
Ja, dat begrijp ik wel, maar hoe lang doe je met zo`n accu?
Geen idee, die accu's zijn in ontwikkeling (kan de link niet 1-2-3 terugvinden, maar waren binnen enkele seconden op te laden. In dat geval moet het oplaad rendement welhaast 99,8% zijn, bij wijze van spreken, omdat anders de accu door de warmteontwikkeling tijdens het laden al overlijdt...)

Citaat
Na een bepaald aantal laadcycli loopt de capaciteit terug, en moet je weer opnieuw dure accu`s gaan aanschaffen.
Mja, aan de ene kant wel, maar aan de andere kant... wat heeft een accu die in 20 seconden mag worden opgeladen te lijden van het opladen in 8 uur?

Citaat
Wat kosten zulke accu`s en is dat economisch wel haalbaar?
Geen idee, Maar het was dan ook maar een filosofie he? Niet iets wat ik denk dat _nu_ haalbaar is. Maar wellicht binnen 5 jaar wel.

Citaat
Want als je zoveel energie opwekt zou je dan net zo goed off-grid kunnen gaan, geen meterhuur of vastrecht meer, geen transportkosten enz.
Nee, je hebt altijd het net nodig als backup, al is het maar in de winter.

Citaat
Of bedoel je accu`s die d.m.v. nanotechnologie werken als een supercondensator?
Zodra ik de link weer tegenkom zal ik hem posten.

Citaat
Want dan zou je helemaal reden hebben om off-grid te gaan!
Dat redt je mijn inziens nooit. Bovendien vindt je nergens een accu met zo'n grote capaciteit die dag en nacht voor je klaar staat.

Het gaat mij er dan ook niet om het net uit te schakelen, maar wel om er zo min mogelijk van afhankelijk te zijn.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2011, 22:53:01 door BVZ »