Auteur Topic: 600wp per groep  (gelezen 7969 keer)

Offline rammstein

• Volwaardig lid
600wp per groep
« Gepost op: 4 augustus 2011, 20:26:02 »
waarom eigenlijk maar 600watt per groep in de stoppenkast ?
Als ik de stofzuiger van 1200watt aanzet doet ie het ook ?
Mss zie ii iets niet ?

Groetjes,
Arjen

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • Geslacht: Man
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: 600wp per groep
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2011, 00:30:45 »
OK;
   Stel je hebt zonnepanelen die op een zeker moment ruim 1000 Watt leveren; dat is dus zo'n 4,5 Amp. Vervolgens krijgt een apparaat wat ook op diezelfde groep staat aangesloten een dusdanige (kort)sluiting dat er 20 Amp ( en net niet meer dan dat)door dat app. gaat. Dat betekent 4,5 Amp van de panelen + 15,5 Amp uit de groep. Hierbij zal dan de zekering net niet afslaan (want 16 A is de drempel) terwijl er wel zo'n 20 A door de bedrading gaat. Dat is dus hoger dan waar het op berekend is vwb de veiligheid. Je kan natuurlijk discussieren dat de grens mogelijk wel erg veilig is gesteld maar het gaat er om dat je hem overschreidt.......Als je dus panelen hebt die bijv dik 3000 Watt leveren op dat moment dan ga je toch echt gevaarlijk doen....je hebt dan meer dan zo'n 30 A nodig om die zekering te laten afslaan....en als die 30 A dus net niet gehaald wordt dan kan je toch echt brand krijgen !

Gr.
      Chris

Offline jelle

• Nieuweling
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2011, 23:08:08 »
weer iets begrepen dank je wel :)

Offline rammstein

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2011, 10:28:55 »
Nou das ook weer duidelijk  :D dank u wel

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2011, 11:41:48 »
OK;
   Stel je hebt zonnepanelen die op een zeker moment ruim 1000 Watt leveren; dat is dus zo'n 4,5 Amp. Vervolgens krijgt een apparaat wat ook op diezelfde groep staat aangesloten een dusdanige (kort)sluiting dat er 20 Amp ( en net niet meer dan dat)door dat app. gaat. Dat betekent 4,5 Amp van de panelen + 15,5 Amp uit de groep. Hierbij zal dan de zekering net niet afslaan (want 16 A is de drempel) terwijl er wel zo'n 20 A door de bedrading gaat. Dat is dus hoger dan waar het op berekend is vwb de veiligheid. Je kan natuurlijk discussieren dat de grens mogelijk wel erg veilig is gesteld maar het gaat er om dat je hem overschreidt.......Als je dus panelen hebt die bijv dik 3000 Watt leveren op dat moment dan ga je toch echt gevaarlijk doen....je hebt dan meer dan zo'n 30 A nodig om die zekering te laten afslaan....en als die 30 A dus net niet gehaald wordt dan kan je toch echt brand krijgen !

Gr.
      Chris
Klopt als een bus. Wat wel een beetje krom is, is dat die nieuwe HRe ketels volgens diezelfde regelgeving 1000Watt (=4,35A) aan een bestaande groep mogen leveren terwijl een inverter voor PV panelen maar 517Watt (=2,25A ) aan een bestaande groep mag leveren.  :o

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2011, 12:45:51 »
OK;

Gr.
      Chris
Klopt als een bus. Wat wel een beetje krom is, is dat die nieuwe HRe ketels volgens diezelfde regelgeving 1000Watt (=4,35A) aan een bestaande groep mogen leveren terwijl een inverter voor PV panelen maar 517Watt (=2,25A ) aan een bestaande groep mag leveren.  :o

Hee dat van die 517Watt/2,25A Watt is nieuw voor mij. Ik heb die 600 Watt ergens vandaan,dat is waarsch. het max Wp vermogen aan panelen wat toegestaan is. Verder is het natuurlijk ook vreemd dat zo'n HRe ketel naar 1000 Watt mag.
    Kan je me vertellen waar je die info van die 517W vandaan hebt; een link misschien ?

Gr.
      Chris

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2011, 13:24:28 »

Hee dat van die 517Watt/2,25A Watt is nieuw voor mij. Ik heb die 600 Watt ergens vandaan,dat is waarsch. het max Wp vermogen aan panelen wat toegestaan is. Verder is het natuurlijk ook vreemd dat zo'n HRe ketel naar 1000 Watt mag.
    Kan je me vertellen waar je die info van die 517W vandaan hebt; een link misschien ?

Gr.
      Chris
Dat is een voorschrift volgens de NEN 1010 (punt 7-712 ofzo) maar NEN normen zijn alleen betaald toegankelijk.

Zie hier een verwijzing naar die 2,25A http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=zonnepanelen#Praktische_tips_bij_installatie

En je vindt het ook hier terug: http://www.ecn.nl/docs/library/report/2003/c03045.pdf (hoofdstuk 3.1.2, blz 12 van de PDF)

of bv in de specs van de soladin 600: http://www.mastervolt.nl/solar/producten/soladin-600/soladin-600-160-700-wp-model-for-use-in-the-netherlands/ daar zie je ook staan:

Max. output current 2,25 A

Het gaat uiteraard om de 2,25A, niet om de 517Watt, want het vermogen varieert met de netspanning mee omhoog of omlaag.

Op deze site staat iets over de HRe ketels: http://www.smartpowerfoundation.nl/spf.php?id=5#top

Aanpassing van de NEN normering

Met de normalisatiecommissie NEN 1010 is overeenstemming bereikt over het aansluiten van HReŽ-toestellen met een maximum elektrisch vermogen van 1 kW. Is het vermogen meer dan 1 kW dan dient gebruik te worden gemaakt van een aparte groep. De huidige HReŽ-ketels leveren een vermogen van circa 1 kW en mogen dus op ieder stopcontact aangesloten worden.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2011, 14:10:22 »
OK,
   Dat is heel erg duidelijk,
      Bedankt voor het uitgebreide en volledige antwoord !

Gr.
       Chris

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2011, 14:14:17 »
Er schiet me nu nog een mogelijkheid te binnen ;
   Je kan dus EN zonnepanelen (max die 600Watt) EN een HRe ketel(max 1000Watt) op dezelfde groep hebben zitten : 1600 Watt dus.....En dat mag dan dus blijkbaar.......... Of hebben ze hier (nog) niet bij stilgestaan ?

Chris

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2011, 14:27:00 »
   Je kan dus EN zonnepanelen (max die 600Watt) EN een HRe ketel(max 1000Watt) op dezelfde groep hebben zitten : 1600 Watt dus.....En dat mag dan dus blijkbaar.......... Of hebben ze hier (nog) niet bij stilgestaan ?

Chris
Nee, dat mag niet. Je mag maar 1 energieleverend apparaat per gebruikte groep aansluiten. Op een aparte groep mogen ze dus wel samen aangesloten worden.

Maar dat er verschil is tussen een HRe ketel en PV panelen is natuurlijk krankzinnig. Zal wel flink gelobbyed zijn...  ;D

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2011, 14:34:27 »

Chris
Nee, dat mag niet. Je mag maar 1 energieleverend apparaat per gebruikte groep aansluiten. Op een aparte groep mogen ze dus wel samen aangesloten worden.

Maar dat er verschil is tussen een HRe ketel en PV panelen is natuurlijk krankzinnig. Zal wel flink gelobbyed zijn...  ;D

OK ,
    dus dat is wel goed ondervangen (ik heb geen tijd om alles door te lezen....ben druk aan het schilderen enzo...)
     Nou dan is er wat voor te zeggen om de limiet voor de zonnepanelen ook op te trekken....  Maar het begrip "rechtsongelijkheid" zal hier wel niet opgaan ........

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #11 Gepost op: 6 augustus 2011, 20:03:14 »
Maar het begrip "rechtsongelijkheid" zal hier wel niet opgaan ........
Het begrip 'discriminatie' des te meer.  :D

Uiteindelijk zal het wel gelijk getrokken worden denk ik. Dit verschil is m.i. niet te verdedigen vanuit 'veiligheidsoverwegingen'. Als een HRe ketel veilig 1KW kan leveren, dan kan een PV-systeem dat ook.

Daarom denk ik ook dat er flink gelobbyed is door de producenten van de HRe ketels, wie koopt er immers een HRe ketel i.p.v. een HR++ ketel als je dan ook nog eens een paar honderd euro kwijt bent aan het verplicht laten aanleggen van een aparte, extra groep. (Niet iedereen kan dat immers zelf, en als je cv-ketel dan ook nog op zolder hangt... En dan hebben we het nog niet eens over de eventueel ontsierende kabelgoten e.d.) Die eis zou dan op korte termijn simpelweg een tegenargument voor zo'n type ketel worden.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2011, 20:06:12 door BVZ »

Offline eddy

• Volwaardig lid
  • zelf maken is veel leuker dan kantklaar kopen
« Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:29:29 »
En neem maar rustig aan dat er globbyed is door bv. REMEHA voor de E-vita ketel (HRE). :-X
Maar..... , neveneffect daarvan is dat wij zonnepaneelgebruikers ook onze produktie terug mogen leveren tot 3000 KWh als gevolg van meeliften op die regeling. :P  En wel tegen dezelfde stroomprijs als  men aan ons berekend. :P
Men is daar nog niet erg open mee maar volgens de jongens van Remeha was dat iets waar men niet onderuit kon. hahahahahaaaaaaaa. 8).
Hebben ze toch nog iets gevonden om het ons moeillijker te maken. ::) Laten wij ons daardoor kisten?
Dacht het niet. ::)
Groet
Eddy

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:49:02 »
Maar..... , neveneffect daarvan is dat wij zonnepaneelgebruikers ook onze produktie terug mogen leveren tot 3000 KWh als gevolg van meeliften op die regeling. :P  En wel tegen dezelfde stroomprijs als  men aan ons berekend. :P
Dat is inmiddels toch al 5000KWh geworden?

http://www.bespaarenergie.net/salderen-stroom-opgerekt-tot-5-000-kwh-door-eerste-kamer/

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #14 Gepost op: 7 augustus 2011, 11:59:53 »
Dat is inmiddels toch al 5000KWh geworden?

http://www.bespaarenergie.net/salderen-stroom-opgerekt-tot-5-000-kwh-door-eerste-kamer/
  Het volgende heb ik van de website "polderpv.nl" overgenomen :

Nieuwe opzet artikel 31-c - met slinkse formulering
Hoe zat het nu eigenlijk met dat veelbesproken doch zelden geraadpleegde "salderingsartikel" in de Elektriciteitswet? Eerst het nieuwe exemplaar. Wat nog steeds niet rechtsgeldig is, want volgens mij heeft de Koningin nog geen officieel gepubliceerde "handtekening" gezet:

Artikel 31 c komt te luiden

Artikel 31c

Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de meterstand ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit. Indien de hoeveelheid op het net ingevoede elektriciteit groter is dan 5000 kWh biedt de leverancier voor het meerdere een redelijke vergoeding op basis van artikel 95c, derde lid.

Bron: Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden 2011 nr. 130, wet van 26 februari 2011 tot wijziging van de Elektriciteitswet 1998 ... (uitgegeven 15 maart 2011. NB: separate artikelen kunnen apart bij Koninklijk Besluit formeel in werking worden gezet)

Er staat daar nog veeeeeeeeeel meer maar dat kan je zelf bekijken op : http://www.polderpv.nl/nieuws_PV75.htm

Chris

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #15 Gepost op: 7 augustus 2011, 12:59:56 »
Er staat daar nog veeeeeeeeeel meer maar dat kan je zelf bekijken op : http://www.polderpv.nl/nieuws_PV75.htm
En zelfs dat is nog voorzichtig uitgedrukt...  :o