Auteur Topic: 2 OK4E inverters parallel op één Sunpower 215 Wp paneel  (gelezen 5908 keer)

Offline AEO

• Junior
  • **
2 OK4E inverters parallel op één Sunpower 215 Wp paneel
« Gepost op: 2 augustus 2011, 11:45:08 »
Hallo,

Op een paar dagen na heb ik al bijna één jaar lang een Sunpower 215 Wp zonnepaneel in gebruik.
Via marktplaats heb ik dit paneel zeer goedkoop kunnen aanschaffen, alsmede een aantal OK4E inverters.
Deze inverters hebben me slechts € 10,= per stuk gekost.
Omdat een OK4E inverter niet meer dan maximaal 97 Watt kan doorgeven, heb ik er dus (behalve in de winter) twee parallel aangesloten op het Sunpower zonnepaneel.
Dit werkt dus wel, maar er is altijd een verschil in temperatuur tussen beide inverters.
Nu weet ik dat een inverter het Maximum Power Point zoekt, en ik vermoed dat de twee inverters elkaar beïnvloeden.
In de ideale situatie zouden ze dus ieder de helft van het vermogen van het zonnepaneel moeten verwerken, maar dit gebeurt duidelijk niet.
Kan iemand mij vertellen wat ik zou kunnen doen, om het vermogen van het paneel gelijkelijk over de twee inverters te verdelen?
Zou ik misschien iets met diodes kunnen doen?
Al vast bedankt voor eventuele tips.

Arnold

Offline loosandre

• Junior
  • **
Re: 2 OK4E inverters parallel op één Sunpower 215 Wp paneel
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2011, 12:35:26 »
Hallo Arnold,

Je kunt eens proberen om de kontaktdoos te openen en daar eens zien of je het paneel niet in 2 kan delen .
 Ik denk dat dit zal gaan, De voltage zal met de helft zakken gaat dit voor je omvormer?

Groeten

Andrè

Offline AEO

• Junior
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2011, 22:52:31 »
Hoi Andrè,

Ik denk niet dat ik het paneel in tweeën kan delen, omdat het voltage dan daalt tot 19 volt.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
Groetjes,

Arnold

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • Geslacht: Man
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2011, 09:08:13 »
Hoi Arnold,
   Ik loop al veel langer over dit "probleem" na te denken.
 Ik heb een aantal ideeen waarvan ik geen idee heb of het zal werken , maar goed ::
 1  Je zou beide inverters eens kunnen scheiden door diodes te plaatsen ; dus bijv de plus van het paneel splitst zich en dan na die splitsing in beide delen een diode doen. Die diodes moeten dan natuurlijk wel voldoen aan het voltage en de stroomsterkte.
 2   Misschien een grote spoel ( zelfinductie) in de draad naar 1 van de 2 inverters zetten; dus de stroom naar die ene inverter loopt dan via een zelfinductie.
 3    Gewoon zorgen dat de stroom van 1 van de 2 inverters een langere weg moet afleggen , eigenlijk zorgen dat de weerstand hoger wordt voor 1 van de 2 inverters.

Nou ja , dit zijn maar wat ideen. Ik heb er geen hoge verwachtingen van maar je weet maar nooit!

Ik heb de fabriek van de Steca inverters gevraagd of het parallel schakelen kon maar zij vertelden dat ooit een klant van hun dit had geprobeerd (tegen hun advies in) En dat heeft hem toen minstens 1 inverter gekost (Steca grid 500 geloof ik) die in rook opging....  Dit blijkt dus niet op te gaan voor de OK4E want bij jou zijn ze (totnogtoe) niet kapot gegaan

Groet,
          Chris

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2011, 13:22:27 »
Nog even Arnold,
    Over het in 2 delen splitsen van het paneel zelf in de contactdoos :  Ik heb een keer een paneel in handen gehad wat bestond uit twee parallelle strings. Ik kan me echter niet herinneren of dat pas in de contactdoos werd samengevoegd . Als dat wel zo is (dat het in de contactdoos samenkwam en niet ergens onbereikbaar onder het glas...) dan kan je de zaak wel verdelen en zo toch je voltage behouden !

Gr.
      Chris

Offline AEO

• Junior
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2011, 23:04:34 »
Hoi Chris,

Een paar jaar geleden heb ik drie kleine 37 Wp zonnepanelen van mijn vader gekregen.
Aanvankelijk gebruikte ik ze parallel geschakeld om een bij de autosloop gekochte accu op te laden.
Maar het voltage viel me tegen, en toen heb ik ze losgehaald en apart gemeten.
En toen bleek er één van de drie panelen slechts 10 volt te leveren, terwijl de andere twee daar heel ruim boven zaten.
Er waren drie aansluitpunten, waarvan er één los zat.
Met veel moeite heb ik het weer vastgesoldeerd, en toen was het voltage gelijk aan de andere twee panelen.
Het Sunpower paneel heb ik nog niet gecontroleerd, of dat te splitsen is, maar ik denk dat het voltage opgesplitst de helft lager zal zijn.
En dan heb ik krap 20 volt, terwijl de OK4E pas bij 24 volt begint te werken.
Maar misschien ga ik nog wel eens experimenteren met verschillende kabellengtes.
Baat het niet, dan schaadt het niet.
Maar ik denk niet dat ik zo zou gaan experimenteren als ik zulke dure inverters zou hebben.
De OK4E inverters heb ik gelukkig goedkoop via marktplaats kunnen kopen (€ 10,- per stuk).
Eén heb ik begin juli om zeep geholpen, maar ik heb er nu nog 5, die nu allemaal in bedrijf zijn.
Twee parallel op dat Sunpower paneel, dat 38 volt levert. En die werken nu dus al een jaar zo, met uitzondering van de winter, omdat dan één OK4E kan volstaan.
De drie kleine panelen van mijn vader staan in serie op één OK4E aangesloten, en dat werkt al twee jaar prima.
De aankoop van 8 amorphe zonnepanelen van 43 Wp heeft gezorgd voor het sneuvelen van een OK4E, omdat het voltage erg hoog was.
Ik had 4 van die panelen parallel op de OK4E aangesloten en omdat ik even iets wilde wijzigen had ik de stekker uit het stopcontact getrokken, terwijl het zeer zonnig was.
De Ok4E ging binnen een paar minuten in rook op!
Nu heb ik dus nog steeds 4 amorphe panelen op één OK4E aangesloten staan, maar ik kijk er wel voor uit om de stekker er uit te halen.
Twee OK4E inverters staan nu de stroom van deze 8 amorphe panelen te verstouwen, en met felle zon staan ze echt op hun uiterste te werken!
Eén zo`n amorph paneel heeft volgens de sticker 43 Wp vermogen, dus 4 stuks is toch goed voor 150 Wp (ze zijn van 2002), en daarom kijk ik uit naar nog een aantal OK4E inverters, zodat ik dan twee amorphe panelen per OK4E kan aansluiten.
Groetjes,

Arnold
Eén staat aangesloten op die drie in

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2011, 23:18:16 »
Hoi Arnold,
    Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Em , maar nog fff dit : Wat doe je nu als je stop/zekering doorslaat ?  Want dat is hetzelfde als de stekker uit het stopcontact trekken....en dan zal weer het maximale voltage op je OK4E komen te staan. En ik ben bang dat je dan weer wat rook gaat zien........

Groet ,
         Chris

Offline AEO

• Junior
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 4 augustus 2011, 10:41:46 »
Hoi Chris,

Hopen dus dat de stop hier niet doorslaat.
Meer kan ik niet doen, en als ik thuis ben en de stroom zou uitvallen, dan ga ik meteen naar boven om de twee OK4E inverters los te koppelen van de amorphe panelen. (kwestie van kroonsteentje los schroeven)
Bij de andere panelen kan de spanning gelukkig niet te ver oplopen, dus daar is dan geen probleem mee.
En als de stroom uitvalt bij bewolkt weer is er ook niets aan de hand.
Ik heb de open klemspanning bij bewolkt weer gemeten, en dat was ongeveer 57 tot 58 volt.
Bij volle zon is de open klemspanning van mijn amorphe panelen 81 tot 83 volt, maar met de OK4E inverters aangesloten meet ik een spanning van ruim 48 volt.
Omdat deze 8 amorphe panelen van 2002 zijn, heben ze al 9 jaar gewerkt, ik kocht ze derdehands.
Men zegt dat amorphe panelen ongeveer 15 jaar mee kunnen gaan, maar in de dan 6 resterende jaren moet ik de aanschafprijs van € 150,- gemakkelijk kunnen terug verdienen.
De 43 Wp per paneel zullen ze nu al niet meer kunnen halen, maar hoeveel ze nu nog wel kunnen leveren weet ik niet.
Vier amorphe panelen parallel per OK4E werkt nu al ruim 1 maand.
Bij maximaal piekvermogen haal ik dan 187 Watt binnen, en de inverters worden dan behoorlijk heet!
Maar als ik een zwaardere inverter zou gebruiken zal er meer stroom kunnen binnenkomen en gaat er minder in warmte verloren.
Omdat we nu in augustus zijn beland, stel ik de aankoop van een zwaardere inverter nu uit tot volgend jaar, de zonnekracht is toch al over het hoogtepunt heen.
Als ik echter voor heel weinig geld nog twee OK4E inverters kan vinden geniet dat bij mij de voorkeur, dan word het twee amorphe panelen per inverter.
Eén ding is nu wel zeker, het is een leuke hobby aan het worden!
Groetjes,

Arnold