Auteur Topic: op zoek naar een 12V omvormer  (gelezen 10403 keer)

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
  • Zelfbouw van 252 W + Profie van 600 W
    • Website over ZelfbouwEnergie
op zoek naar een 12V omvormer
« Gepost op: 19 april 2011, 13:17:03 »
Hallo allemaal,

Ik zoek een 12V DC naar 230V AC NETconverter, weet misschien iemand of die bestaan?

Ik heb namelijk met succes mijn proefpanelen op een steca laadcontroller aangesloten en die weer op een 12V AGM accu van 120AH.
Nu lijkt het mij leuk om mijn overtollig energie uit de accu te halen en deze weer het huisnet in te pompen.
Maar kan niet goed vinden of het wel mogelijk is. 12V naar 220V kan wel daar zijn er genoeg van, maar aansluiten op je huisnet is toch iets anders.
En is dit wel tegen een aantrekkelijke prijs te doen?

Hoop dat iemand iets meer kan vertellen of misschien wel een geschikt type kan doorgeven.

Met vriendelijke groet,
Erik.
- Heeft U vragen/opmerkingen over het forum stuur me dan een pm of mail naar forumbeheer@zelfbouwenergie.nl

Offline Johannes

• Senior
Re:op zoek naar een 12V omvormer
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2011, 14:05:02 »
Een accu opladen is iets anders dan zonneenergie terug het net inpompen. Er zijn verschillende netinverters en ieder heeft zijn eigen specs.
Wat belangrijk is Netinverters werken pas bij een bepaalde voltage en amperage. Hoeveel wp heb je voltage en amperage dan kijk ik met je mee?

De 2 bekendste netinverters zijn de Steca en Mastervolt. De meest flexibele is volgens mij de Mastervolt soladin. Met een hogere WP wat hij ondersteund.

Dit is niet de goedkoopste site http://www.miracle-moon.nl/shop/netinverters/index.php5 maar geeft je een idee wat voor netinverters er te koop zijn.
Overigens moet je wel een meter hebben die terug kan lopen als je een netinverter aansluit anders is het een waste of energie.

Een goedkopere oplossing is een inverter aan te sluiten op de accu. Zo heb je ook 220v wisselspanning maar moet komen er weer andere dingen kijken
een gewone accu dies als hij teveel ontlaad en een geschikte accu voor zonnepanelen een deepcycle kost ook ruim 200 euro.

De goedkoopste netinverter wat ik zag was een stecagrid 300 voor rond de 275 euro. Maar je moet wel voldoende wp erachter hangen. 60wp schiet niet zo op
denk ik.

Offline Johannes

• Senior
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2011, 14:13:10 »
Ik zie dat de Stecagrid minimaal 45v moet hebben, en de Mastervolt Solandin 600 heeft 40v nodig om op te starten. Dus als
je panelen bv 32 volt geven heb je een probleem en zul je nog even moeten doorsolderen.

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2011, 16:02:36 »
bedankt voor je antwoorden Johannes,

Ik was inderdaad hier al tegenaan gelopen, ben ook bezig met grotere panelen zodat ik deze op mijn stecagrid kan aansluiten.
De conclusie is dan ook dat geen omvormers zijn om 12 volt uit een accu direct terug te geven aan het huisnet omdat je ingang spanning van netinverter beginnen bij 34 Volt geloof ik en die van mij begint bij 74Volt (stecagrid 500).

De conclusie is wel jammer maar zeker niet erg. Denk dat ik mijn overtollige spanning dan maar ga gebruiken voor 12 volt tuinverlichting.  ;D en voor de verlichting van mijn schuur.

- Heeft U vragen/opmerkingen over het forum stuur me dan een pm of mail naar forumbeheer@zelfbouwenergie.nl

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2011, 16:34:22 »
Iets om ook naar te kijken is de mpptracker.
    Als je 12 volt uit een accu haalt en dat via een netgekoppelde inverter op het net aansluit dan heb je een andere netgekoppelde inverter nodig dan die voor zonnepanelen of wind worden gebruikt. Dus ik denk dat bijv de Stecagrid of de Soladin geen van beiden zomaar op de 12 volt van een accu en gekoppeld aan het net zullen werken. En dat heeft te maken met de mpptracking : die moet nml zoeken naar een optimum waarde (wat je zonnepanelen op dat moment kunnen leveren) en bij een accu zal hij dan heel snel naar een hele grote stroomsterkte gaan ! En die kan wel eens ongezond worden voor de accu.....
   Em , Jonas : zou jij hier wat over willen vertellen ?

Gr.
         Chris

Offline Johannes

• Senior
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2011, 17:10:42 »
Word ik hier verkeerd begrepen?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2011, 17:47:41 »
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat de benodigde minimale spanning niet de enige reden is dat de genoemde inverters niet op een accu aan het net zullen werken. Als je wel de juiste spanning zou hebben dan kan je nog steeds de zaak niet met "gewone" netgekoppelde inverters aan het net hangen.
    Wat wel kan is dat op het moment dat de accu vol is dat er dan automatisch een schakeling plaatsvindt die de zonnepanelen via een netgekoppelde inverter aan het net hangt.  En dan zou je eventueel de inverters van Sun kunnen nemen die van 11-30 Volt werken. Maar je moet dan dus wel zo'n automatisch schakelsysteem hebben....

Gr.
      Chris

Offline Johannes

• Senior
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2011, 19:18:55 »
De power inverter zou wat kunnen zijn met een ingangs spanning van minimaal 10 volt en een beetje, voor nog geen 130 euro.
Te koop via marktplaats zoek even op advertentie 408879951 de link van marktplaats is nogal lang.

Youtube video http://www.youtube.com/watch?v=FJrleGtE2Mk

Bedrijf wat ze in Amerika verkoopt geeft wat meer info ook zijn er 500watt modelen.

Of het Chinese rotzoo is weet ik niet maar als het een redelijke kwaliteit is mooi om mee te spelen zeker gezien de late input voltage.

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2011, 09:43:20 »
Ik zal eens nader informatie gaan vragen bij deze verkoper, misschien is dit wel wat ik zoek.  ??? :)

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2011, 10:07:34 »
Als ik dat filmpje van youtube ( link van Johannes) bekijk dan is dat precies het type inverter wat ik net heb gekocht nml de Sun-gridtied-inverter.
    Ik heb de Sun300G en de Sun400G  maar de Sun250G , de Sun500G , de Sun600G en de Sun1000G bestaan ook. En voor zover ik weet kan je allemaal krijgen in de 11-30Volt en de 22-60Volt uitvoering krijgen. Maar dit is dus een netgekoppelde inverter. (Er zit een schakelaartje op waarmee je het output voltage kan instellen op 110 of 220V)

Gr.
     Chris

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2011, 09:13:35 »
Hoi Chris, kun je mij misschien ook vertellen waar je ze gekocht hebt?

Erik

Offline Johannes

• Senior
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2011, 09:32:11 »
Omdat Chris niet online is zal ik onbeleeft antwoord geven, je kan ze op heel veel plekken kopen hij heeft ze op marktplaats gekocht en
die advertentienr had ik je al gegeven: 408879951 als je dit als zoekopdracht geeft bij marktplaats krijg je de advertentie te zien.(de enigste)

Dit is de link naar de Chinese fabrikant: http://www.chinesegrid.com/Solar-Grid-Tie-Inverter/sun-250g_SUN-250G433.html

Ebay http://cgi.ebay.nl/300W-Solar-Power-Grid-Tie-Inverter-DC-10-8-30V-SUN-300G-/320685949744?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aaa5f4330

Een concurenentie site van je: http://my-eco-projects.nl/home/omvormers-laad-regelaars-en-inverters/netinverters

Als je toch met een accu aan de slag gaat en er een goede omvormer voor zoekt kan je hier kijken:
http://www.omvormer.nu/content/home geeft ook goed uitleg. Bv een koelkast van 200watt heeft een omvormer van 1000watt nodig!!!!

Je wordt doodgegooid met deze omvormers, wel valt over de kwaliteit nogmaals niks te zeggen?????? Tijd zal het leren.

Offline Johannes

• Senior
« Reactie #12 Gepost op: 21 april 2011, 09:42:39 »
Nog vergeten te zeggen, je hebt van het 250 watt model bv 2 edities, voltages van 10.8 tot 30v en van 22 tot 60 volt geloof ik.
Het ligt aan je soldeerwerk welke je nodig hebt. Je moet wel behoorlijk puzelen hoe de panelen te schakelen om het maximale rendement
te krijgen zal je vooral het amperage omhoog moeten schroeven. Maar het ligt er natuurlijk aan wat voor cellen je gebruikt. Maar als je net
als ik 3x8 inch cellen gebruikt zal je toch een combinatie van serieel en paralel de boel moeten opzetten. Aan die 30 volt zit je zo en die 22 tot 60
is makkelijker op te zetten denk ik, maargoed ben geen electronicus maar dat zijn zo mijn gedachten.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2011, 11:32:15 »
Hoi Erik,
      Ik had contact gezocht met onderstaande fabriek en kreeg netjes een prijslijst . Zie hieronder alle info.
    Ik heb het zelf naar Nederland gehaald. En ik zit er over te denken om nog meer daar te gaan halen.Tis wel zo dat ik dus 4 stuks gekocht heb en omdat het (zoals zij dat noemen) om samples ging , was de prijs per stuk $5 hoger.
    Als ik inderdaad meer ga kopen daar dan duurt het vanaf bestellen zo'n 6 weken (uiterlijk) tot ik ze hier in Ned. heb.

Hier de gegevens:

Ningbo Consun Solar Technology Holding Co.,Ltd. (factory)
Ningbo National Hi-Tech Park Sunshine Technology Co., Ltd. (factory)
Lotto International Trade Co.,Ltd. (our factory's marketing company registered in Virgine Island,UK)
Add.: room 1511,15th Floor,City Pioneer Builbing,Guangji Street,Ningbo China
www.consunsolar.com
www.chinesegrid.com
250W     SUN-250G      FOB USD70/PC (for solar grid : input voltage range: 10.8v-30v, 22-60v)
300W     SUN-300G      FOBUSD80/PC (for solar grid : input voltage range: 10.8v-30v, 22-60v)
400W     SUN-400G      FOB USD110/PC (for solar grid : input voltage range: 10.8v-30v, 22-60v)
500W     SUN-500G      FOB USD130/PC (for solar grid: input voltage range: 10.8v-30v, 22-60v)
600W     SUN-600G      FOB USD150/PC (for solar grid: input voltage range: 10.8v-30v, 22-60v)
1000W   SUN-1000G    FOB USD230/PC (for solar grid : input voltage range: 22-60v)

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt .
   Ik moet ze overigens nog definitief gaan aansluiten en eens een paar weken uitproberen.Maar de eerste tests zien er goed uit!

Gr.
       Chris

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2011, 13:42:07 »
Bedankt voor deze informatie heren,

En Chris ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijke conclusie is van die omvormer, misschien kunnen we in de toekomst een gezamelijke inkoop gaan regelen voor de leden.

Offline Johannes

• Senior
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2011, 19:02:56 »
Ik wil er zeker een of 2 hebbuh

Offline rammstein

• Volwaardig lid
« Reactie #16 Gepost op: 22 mei 2011, 21:00:53 »
Weet iemand de maximale ingangs ampere van de sun inverters?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #17 Gepost op: 22 mei 2011, 21:21:03 »
Hoi Arjen,
    Ik meen dat het voor de Sun250G (11-30V)  20 A is. Als je met die 20A rekent en tot 250Watt wil komen kom je dus op 12,5V uit. Dus het klinkt aannemelijk die 20A.

Gr.
      Chris

Offline Johannes

• Senior
« Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2011, 09:24:58 »
De SUN inverters zijn meer geschikt voor hogere amperages, bij het zelf bouw zal je daar rekening mee moeten houden en niet in stringlengte moeten denken.
er zijn 2 types de 10 tot 30v en de 24 tot 60 volts. Een inkoop aktie zou kunnen maar de inverters kosten in Nederland tussen de 123 en 165 euro oftewel 250 of 500 watt
De vraag is is het de moeite waard zo duur zijn ze niet meer.