Auteur Topic: Verschillen/problemen tussen zonnecellen  (gelezen 4677 keer)

Offline planken

• Volwaardig lid
Verschillen/problemen tussen zonnecellen
« Gepost op: 2 maart 2011, 21:33:32 »
Een kort vraagje over zonnecellen. Nog niet zo heel lang geleden heb ik twee zonnepanelen gemaakt met cellen gekocht van Everbright (ebay). Ik had nog nooit eerder zonnecellen van dichtbij gezien en nam daarom voetstoots aan dat dit de standaard was. Tot ik enkele dagen geleden nieuwe cellen binnenkreeg, alweer besteld bij Everbright, die er tot mijn verbazing anders uitzagen. Daar waar mijn eerste cellen er mat, diffuus verstrooiend, uitzagen, glimden de nieuwe cellen mij tegemoet. Dat niet alleen, de vorm van de zilveren contactsporen, daar waar de vertinde “tabbing wires” aan moeten worden vastgesoldeerd, is anders. De oude cellen hebben rechte sporen, de nieuwe oscillerende. De foto’s vertellen het verhaal iets duidelijker. Met name de vreemd uitziende sporen verontrustten mij omdat de tabbing wire dezelfde is als bij de oude cellen. Het koste me overigens niet veel moeite om tabbing wire aan deze sporen te solderen dus heel erg veel zorgen maak ik me niet, maar opmerkelijk is het wel. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?
De foto van de “matte” cel laat trouwens nog iets anders zien. Deze cel heeft een jaar lang onbeschermd in een kast gelegen en laat heel duidelijk zien dat de zilveren sporen bruin zijn geworden. Ze laten zich ook niet meer solderen. Overal waar de zilveren sporen langdurig aan de lucht zijn blootgesteld, is het zilver verkleurd. Dit geldt alleen voor de sporen op die gedeelten van de cellen die “uitsteken” uit het stapeltje cellen dat in de kast lag, de meer verdekt gelegen gedeelten hebben de verkleuring niet, wat doet vermoeden dat er echt lucht langs moet stromen om deze verkleuring te krijgen. Hoe dan ook, mijn nieuwe cellen komen nu standaard in een luchtdicht afgesloten plastic container met een flinke portie silicagel (alhoewel de verkleuring waarschijnlijk niet door luchtvochtigheid wordt veroorzaakt, maar wellicht door zwavel-achtige verbindingen).

Paul

Offline dejongt

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
Re:Verschillen/problemen tussen zonnecellen
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2011, 13:46:04 »
Misschien hanteren ze nieuwe productiemethodes in de Evergreen fabriek.
Mijn cellen komen van november 2010 en zien er uit zoals jouw oude cellen.

Die nieuwe zien er wel een stuk strakker uit. Ook meegenomen is natuurlijk die 0,0005% hogere efficiency door het vergrote celcontact door middel van die "oscillerende" tabwires.  ;)

Offline WebWim

• Volwaardig lid
  • 1800 Watt op mijn dak en er komt nog meer bij
« Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2011, 19:55:27 »
Hallo,

Wat doen die oscillerende tabs dan eigenlijk wel, en vooral hoe werkt dat dan  ???

WebWim

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2011, 20:15:56 »
Hallo,

Wat doen die oscillerende tabs dan eigenlijk wel, en vooral hoe werkt dat dan  ???

WebWim
Nou ja, oscillerend is het woord dat ik gebruik bij gebrek aan iets beters. Ik bedoel niet dat er iets verandert in de tijd, maar als je goed naar de foto kijkt zie dat de dikke zilveren sporen op de nieuwe cel er een beetje uitzien als een slinger (feestslinger bedoel ik). De aluminium stroken hebben geen constante breedte maar "oscilleren" als functie van positie.
Ik begrijp niet goed wat het doel ervan is en ik vermoed dat het een produktiefoutje is.
Verder werken ze natuurlijk gewoon als contactpads voor de tabwires.

Paul

Offline dgs

• Junior
  • **
  • Dutch Solar Panels
    • Dutch Solar Panels
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2011, 22:44:45 »
ik heb stapel van zulk soort cellen maar dat zijn demo cellen haha die geven geen stroom en die andere zijn B kwaliteit cellen

Offline arn0

• Nieuweling
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2011, 13:58:35 »
hoi planken

heb je goede ervaringen met de levering van zonnecellen bij everbright
ik wil hier misschien ook bestellen zie je

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2011, 14:54:43 »
Arno,

Ja, ik heb drie keer bij Everbright besteld en drie keer werd er precies geleverd wat er werd beloofd. Ik was de derde keer alleen verrast door wat ik hierboven al heb aangegeven. Ik geloof niet dat dat een negatief effect zal hebben op de opbrengst van de cellen. Hou wel rekening met vertraging door de Nederlandse douane (enkele weken) en bijbehorende invoerrechten die je bij aflevering door TNT post moet betalen.

Paul Planken

hoi planken

heb je goede ervaringen met de levering van zonnecellen bij everbright
ik wil hier misschien ook bestellen zie je
[/quote]

Offline WebWim

• Volwaardig lid
  • 1800 Watt op mijn dak en er komt nog meer bij
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2011, 17:27:30 »
Hebben jullie wel eens bekeken dat de verzendkosten aardig de pan uit rijzen.

er zijn ook aanbieders in de UK dat scheelt een stuk in de kosten en als je een mail naar hem stuurt dan maakt hij er 1 pakket van met 1 x de verzendkosten

Kijk eens hier

http://myworld.ebay.nl/mini_vini_vinci/

Het is het vergelijken waard

WebWim

Offline dejongt

• Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2011, 09:52:03 »
goede tip Wim.

De inklaringskosten en BTW zijn inderdaad niet mis vanuit de US.

Bij wat grotere aantallen kun je ook iets van korting bedingen bij die aanbieder is mijn ervaring.

Gr,
Tim