Auteur Topic: MC Connectoren  (gelezen 16808 keer)

Offline Keiichi

• Nieuweling
  • *
MC Connectoren
« Gepost op: 31 januari 2011, 12:01:10 »
Ik ben bezig met een 72cells zonnepaneel. Ik heb hiervoor  al een gridfit 250LV inverter bekocht die gebruik maakt van MC connectoren.

Maar ik heb geen flauw idee hoe ik met die connectoren moet werken. Omdat ik voor het eea bij conrad aan kijken ben, ben ik de categorie 'Home > Energie > Alternatieve energie > Zonne-energietechniek toebehoren  > Zonne-energieconnector ' aan het bekijken, maar veel wijzer word ik er niet van en ben zelfs bang dat ik met dure krimptangen aan de slag zou moeten gaan  ::)

Kan iemand me wegwijs maken met het maken van kabels of gebruiken van deze connectoren?

Offline WebWim

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
  • 1800 Watt op mijn dak en er komt nog meer bij
Re: MC Connectoren
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2011, 15:35:01 »
Hallo Keiichi

Kijk eens op deze link

hier staan connectors die zonder speciaal gereedschap te monteren zijn en voor een redelijke prijs

http://www.zonnepanelen.nl/montagemateriaal.html

Groeten,

WebWim

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2011, 16:08:50 »
Hallo Keiichi

Kijk eens op deze link

hier staan connectors die zonder speciaal gereedschap te monteren zijn en voor een redelijke prijs

http://www.zonnepanelen.nl/montagemateriaal.html

Groeten,

WebWim

WebWim,

Je bedoelt die van Tyco? Er staat niet bij hoe ze gemonteerd moeten worden of voor welke draaddiameter.
Of bedoel je een ander merk?

Paul

Offline WebWim

• Volwaardig lid
  • 1800 Watt op mijn dak en er komt nog meer bij
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2011, 16:17:15 »
Ik bedoel deze die zijn voor 4 en 6

stift aan de draad knijpen  en met de schroefdop is het geheel waterdicht

http://www.zonnepanelen.nl/montagemateriaal/mc4-connector-male.html

WebWim

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2011, 17:20:46 »
Ik bedoel deze die zijn voor 4 en 6

stift aan de draad knijpen  en met de schroefdop is het geheel waterdicht

http://www.zonnepanelen.nl/montagemateriaal/mc4-connector-male.html

WebWim
Hmm, ik dacht dat je juist voor die mc4 connectoren een peperdure krimptang moest hebben. Het kan kennelijk ook zonder zo'n tang, of is dit een andere versie van de mc4 connector die dat niet nodig heeft? Is-ie (spat)-waterdicht? Het vervelende van de sites waar ze deze spullen verkopen is dat ze zo weinig info geven.

Paul

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2011, 20:23:50 »
Tja,
   tis wat meer werk zoals ik het doe , maar ik ben minder dan  E 1,00 kwijt per mannetje/vrouwtje combinatie.......En het zijn juist dit soort kosten die een zelfbouw-paneel echt goedkoop kunnen houden.
   Ik heb er 17 jan 2010 foto's van geplaatst, kijk daar maar eens in het hoofdstuk "doctersnuggles zelfbouw"

Groet ,
       Chris

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2011, 21:26:05 »
Tja,
   tis wat meer werk zoals ik het doe , maar ik ben minder dan  E 1,00 kwijt per mannetje/vrouwtje combinatie.......En het zijn juist dit soort kosten die een zelfbouw-paneel echt goedkoop kunnen houden.
   Ik heb er 17 jan 2010 foto's van geplaatst, kijk daar maar eens in het hoofdstuk "doctersnuggles zelfbouw"

Groet ,
       Chris  
Hoi Chris,

Bedankt hiervoor, ik heb de foto's even bekeken. Ik aarzel wel een beetje, om twee redenen. Ten eerste kan ik niet goed bepalen of jouw stekkers voldoende weersbestendig zijn (ze zijn weliswaar verguld, maar zien er ook kwetsbaar uit), ten tweede heb ik ook cellen die per stuk een stroom van 8 A genereren en een paneel als geheel dus ook. Dat stelt wel redelijk strenge eisen aan de contactweerstand die tamelijk laag behoort te zijn. Ik kan niet goed beoordelen of jouw stekkers dat ook aankunnen. Ik ben daarom ook wel benieuwd naar die MC4 stekkers hierboven en of je daar nu wel of niet een krimptang voor nodig hebt.

Paul

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2011, 21:50:06 »
Hoi Paul,
   Ik kan me je aarzeling wel een beetje voorstellen.
 Om het verder nog even te verduidelijken : Het was een idee van Bob om de stekker in zijn geheel weer in een rubber/kunststof slangetje te stoppen . En dat heb ik gedaan ; dat slangetje is precies pas zodat je moeite moet doen om de stekker er weer uit te trekken. Ik heb het idee dat dat heel erg goed afsluit..... Vooral omdat ik er meerdere keren eentje los heb gemaakt en hij/zij zag er dan gewoon nog als nieuw uit.(Dit was na de periode van april t/m december 2010)
  Verder zou je (om jouw aarzeling vanwege die 8 Amp weg te nemen) gewoon 2 van die stekkerparen parallel kunnen doen. Dat is dan nog steeds heel wat goedkoper  (uiteraard wel weer meer werk....), maar ik kan me voorstellen dat je voor de professionele oplossing gaat.

Groet ,
        Chris

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2011, 22:16:54 »
Hoi Paul,
   Ik kan me je aarzeling wel een beetje voorstellen.
 Om het verder nog even te verduidelijken : Het was een idee van Bob om de stekker in zijn geheel weer in een rubber/kunststof slangetje te stoppen . En dat heb ik gedaan ; dat slangetje is precies pas zodat je moeite moet doen om de stekker er weer uit te trekken. Ik heb het idee dat dat heel erg goed afsluit..... Vooral omdat ik er meerdere keren eentje los heb gemaakt en hij/zij zag er dan gewoon nog als nieuw uit.(Dit was na de periode van april t/m december 2010)
  Verder zou je (om jouw aarzeling vanwege die 8 Amp weg te nemen) gewoon 2 van die stekkerparen parallel kunnen doen. Dat is dan nog steeds heel wat goedkoper  (uiteraard wel weer meer werk....), maar ik kan me voorstellen dat je voor de professionele oplossing gaat.
Hoi Chris,

Ja twee stekkers is wel een idee. De reden waarom ik uberhaupt denk aan stekkers is dat ik een deel van mijn te bouwen panelen op een plat dak wil plaatsen waar ik de mogelijkheid open wil houden om ze te kunnen loskoppelen om ze weg te halen/verplaatsen. Twee van jouw stekkers, zelfs met slang/krimpkous erom heen zou kunnen werken. Ik ben me nog een beetje aan het orienteren, vandaar mijn vragen. Op Dealextreme kan ik ze trouwens niet vinden, maar dat kan aan mijn zoekkwaliteiten liggen. Welke zoektermen heb je gebruikt? Ik zocht op connectors/electrical connectors egtc. Hoe dan ook, bedankt voor je info. Misschien had ik toch tijd moeten vrijmaken om je werkplaats te bezoeken... Nu ja, voor deze vragen is het forum ook geschikt.

Paul

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2011, 07:58:56 »
http://www.dealextreme.com/p/4-0mm-gold-plated-banana-bullet-connectors-with-heat-shrink-tubing-20-pair-14997
     Hier vind je ze ( zoekwoord : banana )
 Ik realiseerde me naderhand pas het volgende : Heb je gezien hoe dun eigenlijk de wires zijn die de cellen onderling met elkaar in serie verbinden ?  Dat is nog een aantal malen minder dan het contactoppervlak in deze banaanstekkertjes.
    Mijn ervaring laat me zien dat het zowiezo handig is om de panelen met stekkers te verbinden ipv helemaal aan elkaar te solderen. Ik had mijn eerste 8 panelen nml gesoldeerd en merkte dat dat toch lastig is .

Groet,
       Chris

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2011, 11:20:08 »
http://www.dealextreme.com/p/4-0mm-gold-plated-banana-bullet-connectors-with-heat-shrink-tubing-20-pair-14997
     Hier vind je ze ( zoekwoord : banana )
 Ik realiseerde me naderhand pas het volgende : Heb je gezien hoe dun eigenlijk de wires zijn die de cellen onderling met elkaar in serie verbinden ?  Dat is nog een aantal malen minder dan het contactoppervlak in deze banaanstekkertjes.
    Mijn ervaring laat me zien dat het zowiezo handig is om de panelen met stekkers te verbinden ipv helemaal aan elkaar te solderen. Ik had mijn eerste 8 panelen nml gesoldeerd en merkte dat dat toch lastig is .

Groet,
       Chris
Beste Chris,

Bedankt voor de link. Je hebt me overtuigd. Ik zie nu trouwens  ook dat dit type stekker in de RC wereld gebruikt wordt en flinke stromen kan hebben.
Voor wat betreft dat contactoppervlak: dat wordt door soldeer wel weer goedgemaakt. Hoe dan ook, ik ga waarschijnlijk dezelfde stekkers gebruiken als jij. Nogmaals bedankt!

Paul

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
  • Zelfbouw van 252 W + Profie van 600 W
    • Website over ZelfbouwEnergie
« Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2011, 13:53:49 »
Haha toeval van de week deze connectoren gekocht bij hun, Let wel er even op dat er in china een feestweek is van 1 t/m 7 feb. dus dan werken ze niet ;D heerlijk hoor een week niet werken  O0.
- Heeft U vragen/opmerkingen over het forum stuur me dan een pm of mail naar forumbeheer@zelfbouwenergie.nl

Offline dejongt

• Volwaardig lid
« Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2011, 14:44:50 »
Kalifa, zou ik er t.z.t. een paar kunnen overnemen van je?

Ik heb er namelijk geen 20 nodig  O0.

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2011, 15:34:17 »
Haha toeval van de week deze connectoren gekocht bij hun, Let wel er even op dat er in china een feestweek is van 1 t/m 7 feb. dus dan werken ze niet ;D heerlijk hoor een week niet werken  O0.

Ja, dat had ik op hun website gezien. Nu ja, dat is niet echt een probleem.

Paul

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
« Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2011, 10:36:30 »

Tuurlijk ikzelf heb er ook geen 20 nodig, ik hou je op de hoogte zodra ze binnen zijn.
- Heeft U vragen/opmerkingen over het forum stuur me dan een pm of mail naar forumbeheer@zelfbouwenergie.nl

Offline dejongt

• Volwaardig lid
« Reactie #15 Gepost op: 2 februari 2011, 12:59:20 »

Tuurlijk ikzelf heb er ook geen 20 nodig, ik hou je op de hoogte zodra ze binnen zijn.

Ok, bedankt alvast. Ik hoor 't wel. 8)

Offline Kalifa

• Forumbeheerder
  • Volwaardig lid
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2012, 12:32:27 »
Toch maar overgestapt naar MC4 zie topic
http://forum.zelfbouwenergie.nl/index.php?topic=36.25
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2012, 12:40:29 door Kalifa »