Auteur Topic: MeanWell alles in 1 inverter  (gelezen 7590 keer)

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
MeanWell alles in 1 inverter
« Gepost op: 29 januari 2011, 21:42:22 »
Hoi allemaal,

Ik ben via mijn werk gewezen op de meanwell inverters.
Dit zijn True Sine wave inverters met UPS functie en solar charger in 1.
De prijs vind ik erg interessant voor deze inverters voor een accu systeem.

http://www.meanwell.nl/categories/DC-AC-INVERTER/True-sine-wave-solar-inverter.aspx

Groet,
Bob

Offline BVZ

• Volwaardig lid
Re: MeanWell alles in 1 inverter
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2011, 13:19:27 »
Ik neem aan dat het je dan om deze gaat: TN-1500-212 ?

Qua 'solar' input zie ik dat die niet meer dan 25V @ 30A mag hebben (750W) en een MPPT zit er ook niet in.

Bovendien is een pure sinus als output wel leuk maar heb je daar ook wat aan? Ik weet niet wat je er op gaat aansluiten maar voor een hoop apparaten is het overbodig.

Alle apparatuur die een 'geschakelde' voeding gebruikt (makkelijk te herkennen aan het gewicht, er zit dan geen relatief grote transformator in) zal het worst zijn, het allereerste wat een geschakelde voeding namelijk doet is de netspanning gelijkrichten. Dus je PC's, laptops, printer en alle hedendaagse netadapters e.d. hebben geen baat bij een zuivere sinus.

Alle apparaten die verwarmen (met uitzondering van de magnetrons) dus je koffiezetapparataat, tostieijzer en weet ik het allemaal hebben er ook geen baat bij.

De enige apparaten die er wel baat bij hebben zijn apparaten met een motor (bv ventilator, stofzuiger) of een transformator (de oude zware netadapters bv) en wellicht wat 230V-dimmers die eventueel op zijn minst een storend geluid gaan veroorzaken maar ook defect kunnen raken van een 'gemodificeerde sinus'.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2011, 13:23:57 door BVZ »

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2011, 18:28:50 »
Er zijn nog meer versies verkrijgbaar:

http://www.meanwell.nl/categories/DC-AC-INVERTER/True-sine-wave-solar-inverter.aspx

Ikzelf vind deze wel erg handig vanwege de volgende rede:

- 1500 Watt is voldoende om onze gehele huiskamer te voorzien.
- True sine is voor mij belangrijk omdat ik anders gek wordt van al die apparaten met een 50Hz ratel (Zoals onze TV).
- Deze unit is t/m 48 Volt batterij pack verkrijgbaar en laad max 30Ampere (voldoende voor mijn project)
- Solar voltage input is tot maximaal 75Volt, ik heb er niet eens zoveel
- De UPS mode zorgt ervoor dat als de spanning van mijn huis valt hij op accu gaat draaien (Ik kan het dus nu ook plannen met een tijdklok op de ingang)
- In de winter kan ik zelfs mijn batterijen laden met dit apparaat, scheelt ook weer een lader.
- Beveiliging tegen kortsluiting, overbelasting en een te laag accu voltage.

En dat voor 425,- euro, ik ben verkocht en ga er ook 1 aanschaffen.

PS: Ieder zijn toepassing en wensen

Groet,
Bob

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2011, 18:40:58 »
Er zijn nog meer versies verkrijgbaar:
- Deze unit is t/m 48 Volt batterij pack verkrijgbaar en laad max 30Ampere (voldoende voor mijn project)
- Solar voltage input is tot maximaal 75Volt, ik heb er niet eens zoveel
Dat had ik gezien, maar ik zag ook een topic van je met een 12V accu @ 800Ah  ;D

Dus kom je dan bij de TN-1500-212B uit. (Alle andere typen heb je met die accu configuratie niets aan)

Op de datasheet (http://www.meanwell.nl/Images/pdf/datasheets/TN-1500-spec.pdf) pag 2 kun je dan in de kolom 'TN-1500-212' zien dat 'MAX OPEN CIRCUIT VOLTAGE' bij die inverter 25V is. (Die 75V geldt alleen bij de 48V uitvoering)

Daarboven, op dezelfde bladzijde, staat 'CHARGE CURRENT' 5,5A als je hem dus gebruikt om via het lichtnet je accu's op te laden. Ik weet niet of dat voldoende is voor jouw toepassing, dat ligt aan je verbruik.

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2011, 21:43:43 »
Klopt allemaal  ;D

Bij mij zal het prima gaan werken (denk ik).

Groet,
Bob

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2011, 08:51:47 »
Klopt allemaal  ;D

Bij mij zal het prima gaan werken (denk ik).

Groet,
Bob
Als ik de datasheet lees zie ik dat dat ding onbelast nog steeds 18 W (kleiner/gelijk 18 W staat er), tenminste, als ik een en ander goed interpreteer. Als dat klopt is dat niet niks.

Paul

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2011, 09:11:35 »
Hmmm, stel dat dat 15 W is, dan heb je toch een behoorlijke verbruiker (als je alle uren gaat tellen en dat vergelijkt met je (verwachte) zonne-opbrengst).
    Toch eens kijken of daar niet iets voor te bedenken is Bob.

Gr.
     Chris

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2011, 13:30:32 »
Als ik de datasheet lees zie ik dat dat ding onbelast nog steeds 18 W (kleiner/gelijk 18 W staat er), tenminste, als ik een en ander goed interpreteer. Als dat klopt is dat niet niks.
Ik neem aan dat die 18W alleen geldt als de UPS functie in werking is. Normaliter zal het grootste deel van de tijd dat niet het geval zijn. (Althans, ik had begrepen dat er een timer tussen zou komen om de UPS functie op gezette tijden te forceren)

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2011, 14:39:06 »
Ik neem aan dat die 18W alleen geldt als de UPS functie in werking is. Normaliter zal het grootste deel van de tijd dat niet het geval zijn. (Althans, ik had begrepen dat er een timer tussen zou komen om de UPS functie op gezette tijden te forceren)
De <=18 W is de "No load dissipation". Ik neem aan dat dat betekent "als er geen stroom wordt verbruikt door een apparaat/lamp dat aan de converter hangt".  Als je de converter met een tijdklok uitzet verbruikt-ie inderdaad ook geen stroom en kun je dit "sluipverbruik" verminderen, maar elegant is het niet.

Paul

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2011, 20:45:27 »
De <=18 W is de "No load dissipation". Ik neem aan dat dat betekent "als er geen stroom wordt verbruikt door een apparaat/lamp dat aan de converter hangt".
Ik ook. Maar aangezien er een UPS functie opzit (de converter gaat dus pas werken als de netspanning wegvalt, als de netspanning aanwezig is zal gewoon de netspanning 'doorgelust' worden naar de uitgang) is het zinloos om op de achtergrond tevens de converter te hebben draaien die dan nergens op aangesloten zit en zelfs kan zitten. Lijkt me niet dat dat inbegrepen zit in het ontwerp.

Citaat
 Als je de converter met een tijdklok uitzet verbruikt-ie inderdaad ook geen stroom en kun je dit "sluipverbruik" verminderen, maar elegant is het niet.
Zoals ik het begreep wordt de netspanning met een timer onderbroken, zodat de UPS functie van de converter opstart en dus de toko op de accu's draait.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2011, 20:47:39 door BVZ »

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2011, 11:16:22 »
De <=18 W is de "No load dissipation". Ik neem aan dat dat betekent "als er geen stroom wordt verbruikt door een apparaat/lamp dat aan de converter hangt".
Ik ook. Maar aangezien er een UPS functie opzit (de converter gaat dus pas werken als de netspanning wegvalt, als de netspanning aanwezig is zal gewoon de netspanning 'doorgelust' worden naar de uitgang) is het zinloos om op de achtergrond tevens de converter te hebben draaien die dan nergens op aangesloten zit en zelfs kan zitten. Lijkt me niet dat dat inbegrepen zit in het ontwerp.

Citaat
 Als je de converter met een tijdklok uitzet verbruikt-ie inderdaad ook geen stroom en kun je dit "sluipverbruik" verminderen, maar elegant is het niet.
Zoals ik het begreep wordt de netspanning met een timer onderbroken, zodat de UPS functie van de converter opstart en dus de toko op de accu's draait.
Ja, wel een tikje omslachtig. Ik heb ook wel eens nagedacht over het gebruik van heel veel accu's maar heb er toch maar vanaf gezien. De meeste accu's gaan maar zo'n 5 jaar mee (er zijn types die 20 jaar mee gaan maar die zijn heel duur), en bovendien zijn ze door de inwendige weerstand maar zo'n 80 % efficient. De stroom valt in Nederland zo weinig uit dat het niet loont om zo'n groot accusysteem te hebben. Leuk is het natuurlijk wel.

Paul

Offline dejongt

• Volwaardig lid
« Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2011, 11:25:42 »
Het lijkt me ook dat Bob het voornamelijk doet voor het bevredigend goede gevoel van zelfvoorziening. En omdat het kan natuurlijk O0. En om te hobby'en.

Sorry Bob, dat ik even voor je antwoord ;).

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #12 Gepost op: 1 februari 2011, 13:44:52 »
Het lijkt me ook dat Bob het voornamelijk doet voor het bevredigend goede gevoel van zelfvoorziening. En omdat het kan natuurlijk O0. En om te hobby'en.

Sorry Bob, dat ik even voor je antwoord ;).
Zeker, mijn opmerking was dan ook niet negatief bedoeld, meer een kanttekening. Ik zou ook niets liever doen dan een lange neus maken naar de electriciteitsbedrijven, maar ik ben nog niet zover.

Paul

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2011, 15:55:20 »
Ja, wel een tikje omslachtig. Ik heb ook wel eens nagedacht over het gebruik van heel veel accu's maar heb er toch maar vanaf gezien. De meeste accu's gaan maar zo'n 5 jaar mee (er zijn types die 20 jaar mee gaan maar die zijn heel duur), en bovendien zijn ze door de inwendige weerstand maar zo'n 80 % efficient. De stroom valt in Nederland zo weinig uit dat het niet loont om zo'n groot accusysteem te hebben. Leuk is het natuurlijk wel.

Paul
En vergeet de zelfontlading niet (10% tot 20% per maand ) en het wat lagere rendement van de inverter zelf niet. Maar daar zal het inderdaad niet om gaan. Het is wel leuk om in geval van stroomuitval autonoom te zijn.

Er is maar 1 'accu' die relatief gezien 100% rendement heeft en dat is het lichtnet zelf. Elke KWh die je daarin stopt kun je er zelfs 20 jaar later zonder verlies nog uithalen.

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
« Reactie #14 Gepost op: 1 februari 2011, 19:52:57 »
No hard feelings  ;)

Er zijn nog veel meer verlies punten in een systeem.
Het gaat mij niet direct om de verliezen te verminderen maar meer om voldoende op te wekken.

Het klopt dat ik het erg leuk vindt om een systeem op te zetten waarbij ik niet constant afhankelijk ben van de Nuon.

groet,
Bob

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #15 Gepost op: 1 februari 2011, 21:45:39 »
Het klopt dat ik het erg leuk vindt om een systeem op te zetten waarbij ik niet constant afhankelijk ben van de Nuon.
En dan gewoon als heel de straat/wijk donker is op je gemak even koffie zetten en een DVD'tje kijken.

Schakel wel je deurbel uit, anders komt iedereen vragen waarom de storing bij jou al wel opgelost is en bij hun nog niet  ;D