Auteur Topic: EVA of vergelijkbare inkapselfolie  (gelezen 11745 keer)

Offline dejongt

• Volwaardig lid
  • Geslacht: Man
EVA of vergelijkbare inkapselfolie
« Gepost op: 27 januari 2011, 12:34:31 »
Wellicht dat we in dit subforum een vast topic over folie kunnen beginnen.
Hoe pas je het toe, welke soorten zijn er, waar krijg je het, hoe lukt het lamineren etc etc..

In een tekoop topic had ik mijn ervaringen met EVA folie gepost. Hieronder de quote:
Citaat
Om mijn cellen in te kapselen heb ik ook wat EVA folie besteld op http://agrarisch.tweedehands.net/tuinbouw/tunnel-folie-eva-200-micron-dik-eva.html.

Nu was ik wat aan het vogelen ermee eergisteren. Maar zonder een degelijke lamineermachine kun je er m.i. eerlijk gezegd niet veel mee.
Ik heb geprobeerd wat dvd schijfjes in te sealen. Met een Fohn kun je het vergeten, die word niet warm genoeg. Een verfafbrander heb ik niet liggen maar lijkt me een beetje "overkill". Dus ik kwam uit op de strijkbout. Dat lukt heel aardig alleen je verwarmt het EVA folie onregelmatig waardoor het krom en scheef trekt. De bovenlaag word warmer dan de onderlaag dus net als een bimetaal trekt het krom...en we weten allemaal hoe kwetsbaar een zonnecel is. Dat gaat dus niet werken met huis tuin en keuken materiaal.

EVA is als vochtisolatie wel heel duurzaam, het lijkt me niet dat dit binnen enkele jaren zal gaan lekken. Ik ga het folie dus gebruiken aan de achterkant van de cellen. Ik gebruik namelijk een oude kastdeur (waterdicht geverfd) als frame. het EVA folie zorgt ervoor dat in combinatie met siliconenkit en de glasplaat het geheel (hopelijk) afgesloten wordt voor de elementen.

@drsnuggles,

in een ander topic gaf je aan dat jeje cellen ook inkapselt met folie. Kun je er wat meer uitleg over geven? Wellicht inclusief een fotootje?  8)

@Kalifa, zou je dit ook in de titel van het subforum kunnen verwerken?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
Re: EVA of vergelijkbare inkapselfolie
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2011, 21:59:58 »
Hoi Tim ,
    Ik heb zelf alleen maar een heel simpel testje gedaan met een cel. Maar ik verwijs je even naar het subhoofdstuk "vacuum/lamineermachine" (onder het hoofdstuk "zonnepanelen zelfbouwen" . Daar staan ook een paar foto's van Roelof.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2011, 21:15:13 »
Tim , ik beantwoord hier even je vraag over het inkapselprobleem.

Ik ben zelf gekomen tot mijn dubbelglasconstructie omdat het simpelweg voor mij de goedkoopste oplossing is. Want die achterplaat glas daar kan je gratis aankomen (gewoon oud dubbelglas opensnijden en dan de binnenplaat,want die is 4mm dik, gebruiken) Overal waar een huis verbouwd wordt kan je het tegenkomen. Ze zullen het niet kapotmaken tijdens het uit het huis halen want dat geeft veel te veel troep binnenshuis. Maar daarna heb je kans dat ze het zo op de container gooien, dus je moet wel fff een babbeltje vantevoren maken.
   Al die epoxy's enzo zijn zo vreselijk duur.........
  Het enige wat wel erg goed is , is de EVA die ik heb ( ruim 400m2...)  Maar ik ben zelf nooit zo ver gegaan om daar mee te gaan experimenteren omdat ik al mijn methode had ontwikkeld van dubbel glas. Maar vraag eens aan Bob Ahlers, want die heeft een stuk van me en hij heeft daarmee geexperimenteerd. Het zou best kunnen dat hij een goeie methode heeft weten te vinden om dat te verwerken ( vacuum/leegzuigen en dan verhitten/smelten) Als dat lukt dan is er hiermee een veel goedkoper alternatief voor die epoxy's enzo..... En (ik heb natuurlijk nog geen eigen testresultaten) de efficiency van het paneel gaat omhoog van 90 naar 94% en misschien nog wel ietsjes hoger. Die paar procent klinkt als nauwelijks van belang . Maar als je je installatie echt groot wil maken dan gaat het toch echt meetellen vooral op de lange duur.

Gr.
      Chris
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2011, 21:27:35 door doctersnuggles »

Offline dejongt

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2011, 10:16:58 »
twee redenen waarom ik eigenlijk niet aan die tweede glasplaat als inkapselmethode wil beginnen:

- zelfs als je tussen de glasplaten om elke zonnecel silic. kit zal spuiten zal er nog altijd een "pocket" met lucht achter de cel blijven zitten. Wat voor een invloed heeft de zuurstof in deze lucht op termijn op de cel?
- door de tweede glasplaat aan de achterkant zal er niet veel koeling plaats vinden. Wat vooral in de zomer invloed zal hebben op je resultaat lijkt me.

Aan de andere kant is ingieten vooralsnog enorm prijzig.

Ik heb ook EVA folie gekocht, maar daar zie ik in mijn situatie eigenlijk geen heil meer in. Ik ga niet beginnen aan vacuum machines enzo. Plus ik denk ook dat, als je het EVA niet goed lamineert, het zal gaan trekken in de felle zon met gebroken cellen als resultaat.

@Bob, hoe staat het met je epoxy testjes? En wat zijn de kosten en hoeveelheden paneel?
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2011, 10:21:40 door dejongt »

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2011, 10:50:52 »
Ik kom op 1,77 euro per Watt in totaal aan materiaal.
Dat kan uiteindelijk nog minder worden als je het glas van Chris gebruikt.
Ik denk dat je het kan doen voor +/- 1,50 euro per Watt.

Groet,
Bob

Offline dejongt

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2011, 10:53:08 »
Ik kom op 1,77 euro per Watt in totaal aan materiaal.
Dat kan uiteindelijk nog minder worden als je het glas van Chris gebruikt.
Ik denk dat je het kan doen voor +/- 1,50 euro per Watt.

Groet,
Bob

Maar je gebruikt epoxy toch? Hoeveel m2 kun je vullen (tot iets boven celhoogte) met 1kg?

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2011, 12:00:31 »
twee redenen waarom ik eigenlijk niet aan die tweede glasplaat als inkapselmethode wil beginnen:

- zelfs als je tussen de glasplaten om elke zonnecel silic. kit zal spuiten zal er nog altijd een "pocket" met lucht achter de cel blijven zitten. Wat voor een invloed heeft de zuurstof in deze lucht op termijn op de cel?
- door de tweede glasplaat aan de achterkant zal er niet veel koeling plaats vinden. Wat vooral in de zomer invloed zal hebben op je resultaat lijkt me.

,

In mijn panelen van 68 x 101 cm zit nog een ruimte tussen de glasplaten van +/- 0,75 liter , daarvan is slechts zo'n 16% zuurstof .....en dat is lijkt mij na verloop van tijd gewoon op, en dan vermoed ik dat de verdere chemische reacties niet verder gaan bij gebrek aan die zuurstof.
    Het opwarmen is inderdaad een goed argument. Dat is dan ook de hoofdreden dat ik de glasplaten zo dicht mogelijk op elkaar heb gedaan. Het opwarmen is echter nog steeds een beperking die totnogtoe niet voldoende opweegt tegen het prijsverschil met andere materialen waardoor je dan dus meer koeling ,resulterend in een lagere celtemp. , zal hebben. Maar mijn jaarresultaat in kWh geeft aan dat mijn dubbel glas geen grote invloed heeft gehad.

Verder is mijn bouwprijs onder de E1,10 per Wp; en met mijn nieuwe serie panelen kom ik onder de E0,80 per Wp uit ( dit komt omdat deze cellen 40% meer opleveren.)
      Mijn panelen van 68x101 zonder de cellen kosten mij rond de E32 per stuk

Gr.
          Chris
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2011, 12:05:34 door doctersnuggles »

Offline planken

• Volwaardig lid
« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2011, 13:53:03 »
Ik ben het met Chris eens dat het in de lijn der verwachting ligt dat op een bepaald moment de zuurstof zal zijn uitgereageerd. Overigens vraag ik me af of het uberhaupt een probleem is omdat boven op het Si nog een antireflectiecoating zit die, zo vermoed ik, het Si een zekere mate van bescherming biedt.
Citaat
Zelfs daar ben ik niet zeker van. Op het moment dat de glasplaat is opgewarmd zal-ie ook koelen door het uitstralen van IR licht. Vergeleken met een metalen achterkant op dezelfde temperatuur, zal een glasplaat efficienter stralen dan een metalen plaat. De emissiviteit van metaal is namelijk erg laag, tenzij je een geverfde metalen plaat hebt. Koeling van de achterkant kan ook plaatsvinden door convectie, bijvoorbeeld omdat de wind langs het paneel waait. In dat geval is een metalen plaat wellicht beter omdat het transport van warmte door de plaat van zonnecel naar achterkant plaat sneller verloopt en in dat geval de warmte sneller wordt afgevoerd. Afkoeling door stralingsverliezen kun je niet zo maar verwaarlozen, immers, een radiator (het woord zegt het eigenlijk al) verwarmt een kamer deels door de uitgestraalde warmte.  Dat maakt het moeilijk inschatten welke achterkant beter is. Overigens straalt een radiator beter wanneer hij geverfd is, maar daarbij maakt het grappig genoeg niet uit of dat witte of zwarte verf is. Dat laatste is voor veel mensen maar moeilijk te bevatten omdat het zo contra-intuitief lijkt. In feite betekent het dat witte verf en zwarte verf er in het infrarood hetzelfde uitzien.

Paul

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2011, 22:24:12 »
Hoi allemaal,

Ik heb de EVA van Chris gebruikt voor een paar DIY tests.
De EVA is op een zelfgemaakte vacuumplaat gelegd met glas en de cellen en hieronder de resultaten:

Test 1=

--------
   EVA
--------
 CELLEN
--------
  GLAS
--------

Deze test is heel erg goed gegaan en ik kan wel zeggen dat het echt niet lastig is om op deze manier panelen te maken, zeker m.b.t. kosten en tijd. Wel moet je gebruik maken van een tafel of plaat die de EVA folie vacuum zuigt en de lucht tussen de cellen en de folie verwijdert. De EVA smelt direct vast aan de cellen en door het vacuum krijg je ook een hele strakke verlijming op het glas.

Test 2=

--------
   EVA
--------
CELLEN
--------
   EVA
--------
  GLAS
--------

Deze test is niet helemaal goed verlopen en is er lucht blijven zitten tussen de EVA en het glas.
De opgesloten lucht zorgde ervoor dat de folie niet geheel verlijmde met de cellen en het glas.
Hierdoor merk je dat je juist opbrengst verliest i.p.v. wint.
Tevens is het lastiger om de folie, EVA en het glas juist te positioneren.

Conclusie; Als je EVA voor je projecten wilt gebruiken dan raad ik aan om een enkele laag te gebruiken boven op de cellen en de cellen direct op het glas te leggen.

Groet,
Bob Ahlers

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2011, 22:34:56 »
Bob,
  Je hebt me telefonisch uitgelegd hoe je het gedaan had met eva/cellen/glas. Maar als je eva/cellen/eva/glas doet dan moet je dus uit 2 tussenruimtes/lagen de lucht wegzuigen. Heb je daarvoor dezelfde methode gebruikt of heb je een 2e rij gaatjes in je tafel gemaakt ? (met dus de 2e laag eva groter/overlappend over de 1e laag)

Chris

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
Re:EVA of vergelijkbare inkapselfolie
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2011, 11:55:02 »
Hierbij wat foto's van Eddy...

Eerst een ondergrond (plaat materiaal ) met aan de onderkant een holle ruimte waar de stofzuiger op aangesloten kan worden.
    Op die plaat een glasplaat gelegd
   Dan rond (net langs de rand) die glasplaat gaten naar de holle onderruimte gemaakt.
  Dan een vel EVA die net over die gaten heen valt ( dus wat groter dan de glasplaat)
   Dan de cellen er op.
   Dan net weer rondom de rand van die EVA wederom gaten naar de holle onderruimte(daar zal dan de stofzuiger onderdruk gaan zuigen)
   Dan opnieuw een vel EVA wat weer net die (buitenste ring) gaten overlapt.
     En dan de stofzuiger (zie foto) aanzetten.
   Tijdje wachten (weet niet hoe lang) , en vervolgens de "verwarming" aanzetten.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2011, 12:01:09 door doctersnuggles »

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2011, 12:08:36 »
Nog wat foto's

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2011, 12:09:52 »
Nog wat...

Offline # Bob Ahlers #

• Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2011, 13:04:02 »
Enkele laag EVA aan de achterkant levert het mooiste resultaat, vind je ook niet?

PS: Leuk idee die vacuum tafel :-)

Groet,
Bob

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2011, 13:45:36 »
De laag tussen de cel en het glas zal de efficiency van het geheel waarsch met zo'n 3% of zelfs iets meer doen toenemen ivm verminderde refractieverliezen.

Gr.
       Chris

Offline WebWim

• Volwaardig lid
  • 1800 Watt op mijn dak en er komt nog meer bij
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2011, 13:46:38 »
Hallo,

Ik kwam net dit op het internet tegen over het maken van een oven voor zonnepanelen
Ziet er goed uit
http://my-eco-projects.nl/zonnestroom/zonnepanelen-lamineren-met-een-zelfbouw-oven

Als dit wat is ga ik dit ook na bouwen en dan gelijk voor een maatje groter

WebWim

Hebben jullie al mijn foto's gezien van de klus om de zonneboiler op de dak te plaatsen?
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2011, 13:50:27 door WebWim »

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2011, 16:25:08 »
Hoi Wim,
   Bedankt voor deze link. Alweer heel wat nuttige informatie !
        Ik heb zelf helaas geen tijd om te experimenteren met de EVA.......Maar je weet : Ik heb genoeg staan !

Ik heb de foto's gezien van je zonneboiler. Gaaf Man !!

Groet,
        Chris

Offline prensel

• Nieuweling
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2011, 23:01:33 »
Hallo

Hoe staat het hier met de zelfbouw vacuumtafel ?

Ik wil zelf ook evt zon tafel maken maar ipv een stofzuiger of vacuumpomp te gebruiken wil ik een venturiventiel gebruiken. Daarmee heb je alleen een compressor nodig om vacuum te creeren.

Groet,

Paul

Offline Jan-solar

• Nieuweling
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 18 juli 2013, 23:14:11 »
Hoi allemaal,

Ben ook bezig met het maken van zonnepanelen, daarvoor heb ik EVA folie in China besteld rnaar nu krijg ik een rekening van FedEx voor de btw of ik dat maar even wil betalen, maar ik heb geen opdracht aan hun gegeven om de spullen te brengen. Moet ik dit nu wel betalen of niet? Is dit normaal voor 50 euro aan folie willen ze ruim 18 euro aan btw.
Weet iemand hier iets van?

vr.gr. Jan

Offline stef110

• Volwaardig lid
    • stef van itterzon
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2013, 19:18:04 »
dat zijn invoerrechten waarschijnlijk zit bij dei 18euro ook je administratie kosten? die zijn meestal wel aan de hoge kant.

steff

Offline Jan-solar

• Nieuweling
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 19 juli 2013, 22:04:48 »
bedankt steff, zit er niks anders op dan maar te betalen.

gr Jan