Auteur Topic: Voordelige net gekoppelde inverter  (gelezen 12886 keer)

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
  • Geslacht: Man
Voordelige net gekoppelde inverter
« Gepost op: 31 mei 2010, 09:42:11 »
Via deze chinese ebay winkel http://stores.ebay.nl/id=160189815&ssPageName=STRK:MEFSX:SST wil ik een powerjack inverter bestellen (600W Grid tie, DC 28-55v/AC 230v) die op dit moment Eur 168,- kost inclusief verzendkosten. meer dan de helft goedkoper dan de hier verkrijgbare sunnyboy, Mastervolt Soladin, stecagrid's etc.

Heeft iemand hier toevallig ervaringen met de Powerjack converters?

Tom

Offline hante

• Junior
  • **
    • DIY Solar Panels
Re: Voordelige net gekoppelde inverter
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2010, 13:15:39 »
Ik ben niet bekend met dit merk en meestal is het zo dat dit soort producten niet gecertificeerd zijn. In geval van een netgekoppelde inverter moet je beseffen dat het geleverde vermogen "schoon" moet zijn. Als de inverter slecht is kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je buren plotseling een brom op de radio krijgen als de zon begint te schijnen. Uiteraard hoeft dit niet het geval te zijn.

Het betreft hier een inverter met een mpp range van 28V tot 55V. Dat betekent dat je je panelen parallel moet schakelen en dus dikke kabel moet gebruiken. Met een standaard paneel (72cells, 36V) praat je over meer dan 16A, daar moet je behoorlijke kabels bij gebruiken, anders heb je veel verlies en warmteontwikkeling in de kabels. De efficiency is met 92% ook een beetje aan de lage kant. Volgens spec heeft ie 2% distortion. Je zou kunnen controleren of dat voor binnen de marge valt voor de Nederlands markt.

Hante

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2010, 15:58:43 »
Ik lees op de website dat ze in iedergeval voldoen aan de volgende certificeringen: CE, EMC, ISO en RoHS. En ze schrijven ook over een "pure sine wave" als uitgang, met max 2% distortion. Ik vermoed dat het een kwestie van uitproberen word. Ik heb de kabeldikte zojuist maar even berekend, in mijn situatie zou dat 13,44mm2 bij een verlies van 1,3%. Ze bieden de Inverter echter ook aan met een 50-100v  DC ingang, wel wat duurder maar gezien de kabel dikte wellicht beter in mijn situatie. Dank voor je info in iedergeval.

Groet,

Tom

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2010, 21:25:33 »
Hallo Tom,
     Ik heb even gekeken op die website; best interessante prijzen !
   Mocht je er eentje aanschaffen dan ben ik heeeeeel nieuwsgierig naar je ervaring ermee . Want ik vind de prijzen van inverters nog steeds erg , erg hoog maar deze Power Jack prijzen zijn alweer een stuk beter.
   Op het moment kunnen de fabrieken van inverters nauwelijks aan de vraag voldoen. Maar als bijv. in Duitsland de subsidie omlaag gaat ( dat gaat gebeuren , is al bepaald , maar ik weet niet wanneer ) dan zou er mogelijk meer ruimte kunnen komen in het aanbod van inverters. En dan zakt hopelijk de prijs eindelijk eens wat duidelijker.

Gr.
       Chris

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2010, 08:47:44 »
Hoi Chris,

Ik heb zojuist mijn eerste zonnecellen besteld (150x mono kristallijne 15,6x15,6cm 4,24Wp per stuk) dus ga ik ook de inverter bestellen. Ik ben van mening dat de prijzen voor de inverters die hier te krijgen zijn te hoog zijn als je kijkt naar de elektronica die je er voor krijgt. Misschien heeft het inderdaad te maken met de vraag en aanbod zoals je schrijft. Maar het zou natuurlijk ook een kwaliteits issue kunnen zijn, het blijft tenslotte "chinees spul". Ik zal mijn ervaringen melden. Moet ik natuurlijk wel eerst mijn panelen zien te bouwen  ;D

Groet,

Tom

Offline JohnJ

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2010, 12:14:28 »
Dat zijn mooie prijzen. Ben erg benieuwd naar je bevindingen.
Welk model heb je gekocht? Zijn de verzendkosten naar NL ook gratis?

Ik heb gekeken naar deze inverter. De efficiency is wel maar 90% maar de terugverdientijd zal wel een stuk korter zijn.

http://cgi.ebay.nl/600w-solar-panel-grid-tie-inverter-28-55v-220v-/220596021389?cmd=ViewItem&pt=AU_Solar&hash=item335c8c288d

Deze kost maar ?100,- maar ik zie zo snel de verschillen niet met de andere. Wel dat de ingang 12V is, in de specs staat echter tot 55V.

http://cgi.ebay.nl/600W-GRID-TIE-12V-DC-220V-AC-invertitore-trasformatore-/220606058120?cmd=ViewItem&pt=Cavi_Prolunghe_Convertitori&hash=item335d254e88

« Laatst bewerkt op: 1 juni 2010, 12:18:28 door JohnJ »

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2010, 16:47:32 »
De eerste waar je naar gekeken hebt is met gratis verzending naar Australi?. Die ik bedoel (dezelfde inverter) is deze:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220572286224
Deze heb ik zojuist aangeschaft voor Eur 168,- inclusief gratis verzending naar nederland.

De andere waar je naar keek is niet dezelfde (12v ingang) en heeft 70 Euro verzendkosten waardoor de prijs alsnog 170,- is.

Offline doctersnuggles

• Algemene moderator
  • Senior
  • mijn zelfbouw installatie ... nu 1700 Wp
    • Docter Snuggles Zelfbouw Alternatieve Energie
« Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2010, 20:13:22 »
Hoi Tom,
      Kan je nog laten weten bij welke verkoper je de cellen hebt besteld/gekocht ?(ev. de ebay link) En voor welke prijs ? Kan je eventueel een foto plaatsen van de cellen als je ze ontvangen hebt? Ga je ook met blocking- en bypass-diodes werken ?
  Verder toch nog even iets om bij stil te staan : Die efficiency van 90% zal tov van een efficiency van 95% op de langere duur een duidelijk lagere opbrengst geven . Stel dat je een installatie van 600 Wp aansluit op de inverter, dan zal dat (in Ned met een efficiency van 95%)) per jaar rond de 540 Kwh opleveren (900 kWh/ kWp). Maar met de efficiency van 90% zal dat ongeveer 5,5 % minder zijn , oftewel 29kWh minder en in 10 jaar tijd is dat dus 290 kWh. Die zullen rond de E 65 minder opleveren. Dus de inverter is dan nog steeds goedkoper maar niet zo veel als je in eerste instantie denkt !  Maar nog steeds de moeite waard.
    Ik denk trouwens dat het chinese spul steeds beter aan het worden is !

Gr.
       Chris

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2010, 21:41:46 »
Hoi chris,

Ik heb uiteindelijk 150 Cellen van 4,24Wp gekocht voor  Eur 575,- inclusief verzendkosten, 150m vertinde tab-wire en soldeer flux. Zo rond 90 eurocent per Wp dus met gratis tabwire. De verkoper had er nog 240 maar de rest was ook al vergeven zodat hij er nu niet meer te koop heeft. Als ik de Cellen heb wil ik wel foto's plaatsen. De iets meer dan 600Wp die ik heb gekocht wil ik dus aansluiten op de converter waar ik het in deze topic over had. Omdat de cellen 8 Ampere per stuk kunnen leveren en ik wil voorkomen dat ze stuk gaan als een bijvoorbeeld een duif besluit zijn fecalien te dumpen op mijn toekomstige zonnepaneel wil ik inderdaad ook bypass en blocking diode's gaan gebruiken.
Ik had al bedacht dat ik met een lagere efficiency van de inverter op langere termijn wat minder opbrengst heb maar als je vergelijkt moet je het verschil berekenen tussen de efficiency van deze converter (90%) en een duurdere die je hier kan krijgen, die halen vast ook geen 100% zodat het verschil dan al weer minder is. Ook zou het kunnen zijn dat over 10 jaar een inverter hier ook voor een veel betere prijs verkrijgbaar is waardoor het dan weer de moeite loont om over te stappen. Hoe dan ook wil ik nu niet al te veel geld uit geven voor mijn proefproject.

Groetjes,

Tom

Offline JohnJ

• Volwaardig lid
« Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2010, 22:07:13 »
Het is wel aantrekkelijk moet ik zeggen. Ben erg benieuwd. Wanneer verwacht je hem ongeveer binnen te hebben?
Je kan denk ik wel elk paneel apart met gewoon draad door je dak naar binnen halen. Binnen zou je dan een stevige verdeler kunnen bouwen die flink wat ampere kan verdragen. Dan met 2 dikke draden daar vandaan naar je omvormer. Spanningsverlies zal wel mee vallen. Je hebt wel wat meer draad aan je panelen hangen dan een serie schakeling, dat wel.

Die verdeler zou je wel kunnen maken van een aardstrip die in de betere groepenkasten zitten. Die zijn van vertind koper en worden geleverd met m5 schroeven. Draden van de panelen netjes aansluiten met kabelschoentjes enzo. Zorg wel dat ze stevig in een kastje zitten waar er niets tegenaan kan vallen. Veel ampere geeft grote klappen namelijk, ik kan het weten  :(
De omvormer dan naast je verdeler zetten en aansluiten met 10 of 16mm2 als dat in een stekker past. Ben trouwens benieuwd naar het inwendige van de omvormer, moet wel flinke stromen aankunnen.

Ow ja, weet je toevallig hoe het zit met invoerrechten enzo? Of komen ze stiekem uit Duitsland misschien?

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2010, 07:50:26 »
Ik verwacht de inverter binnen een week in huis te hebben, als ik goed gelezen hebben ze een warehouse in Polen van waaruit hij verzonden wordt, geen invoerrechten dus. Ik ben zelf ook benieuwd naar de binnenkant en ga dan ook maar eens kijken wat ik daar aantref als ik hem binnen heb. Eventueel kan ik hier foto's plaatsen. Als het rendement 90% is dan zal de inverter bij topvermogen zelf 60Watt in warmte omzetten, dat moet natuurlijk ook ergens blijven. Helaas kan ik de inverter niet direct testen als ik deze heb. De zonnecellen komen pas over een week of 2 en ik heb nog geen glas/dioden/buswire/frame/kabel om panelen te maken.

Ik heb nog een oude groepenkast liggen, wie weet kan ik die als verdeler gebruiken en anders is zo'n aardstrip een goed idee, dank voor je tip :) Ik wilde eerst de inverter in de meterkast plaatsen maar dan heb ik een geschatte afstand van 12m naar de panelen op het dak maar vanwege het mogelijke verlies denk ik dat de inverter nu maar op zolder komt zodat de afstand wat kleiner wordt. In de meterkast plaats ik dan de opbrengst meter zodat ik kan zien wat de productie is.

Offline JohnJ

• Volwaardig lid
« Reactie #11 Gepost op: 2 juni 2010, 07:52:56 »
Ik zou zeker de inverter zo dicht mogelijk bij de panelen houden.
Als je foto's van de binnenkant wilt plaatsen, graag.

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 7 juni 2010, 21:31:16 »
De Inverter is inmiddels binnen :) Was vrijdag al aangeboden maar ik was er niet, vandaag heb ik het pakketje alsnog gekregen. Hij komt rechtstreeks uit China en is met per DHL Express zending verzonden. Geen invoerrechten of andere kosten omdat ze de waarde aangifte beneden de grenswaarde hadden aangegeven waarvoor invoerrechten e.d. zijn verschuldigd. Ik heb het pakje gelijk uitgepakt en de inverter eens bekeken van buiten en daarna ook van binnen. Het is dus wel China-ware, geen super kwaliteit en een a4 blaadje als handleiding in een taal die voor Engels door moet gaan. Op het eerste gezicht ziet het er aan de binnen en buitenkant redelijk netjes uit, de kwaliteit is vergelijkbaar met een in China gefabriceerde computer voeding. De Aluminium behuizing fungeert tegelijk als koeling voor de vele power transistoren/fets/diode's (kan ik niet zo 123 zien) die ze aan de binnenkant met een lange strip tegen de behuizing hebben vastgeschroefd. Aan de ene zijde lijkt dit aardig gelukt te zijn terwijl aan de andere zijde de onderdelen schuin lopen t.o.v. het aluminium frame waardoor het contact niet zo best is.  Dit is natuurlijk niet zo goed voor de koeling van deze componenten. Er zit ook nog een ventilatortje in die er voor zorgt dat er continu een verse (lees koele) lucht door de inverter stroomt. Gezien mijn ervaring over de levensduur van dit soort ventilatortjes denk ik niet dat deze het langer dan 1 a 2 jaar uithoud. Ik heb helaas nog geen mogelijkheid om de inverter te testen om te kijken hoe warm het allemaal wordt en hoe de inverter functioneerd. Hoe dan ook, voor 168 Euro mag je misschien ook niet te veel verwachten, ik zal morgen wel even wat foto's plaatsen.
Groetjes,

Tom

Offline JohnJ

• Volwaardig lid
« Reactie #13 Gepost op: 7 juni 2010, 22:26:39 »
Hoe is het toch mogelijk dat ze geen verzendkosten rekenen? Ik bestel ook wel eens dingen in Hong-Kong, elektronica meestal en daar rekenen ze ook geen verzendkosten voor. Dit zit wel in een klein envelopje, die inverter dus bij DHL express  :o

Ben benieuwd naar je foto's. Jammer dat die torren niet goed tegen de behuizing zitten. Misschien kun je er nog wat aan doen? Goede koeling is belangrijk natuurlijk.

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 8 juni 2010, 11:19:59 »
De Express verzending zit natuurlijk in de prijs, ze kunnen dit ook voor 100 Euro verkopen en dan nog steeds winst maken. Hierbij wat foto's. Eventueel heb ik ook een beperkte componenten lijst. Helaas zijn bij de control IC's de typenummers afgeschuurd, maar dankzij google en toch deels zichtbare letters heb ik van eentje het vermoedelijk type kunnen achterhalen.

(Bekijk de afbeelding apart voor een hogere resolutie).

Groetjes,

Tom

Offline JohnJ

• Volwaardig lid
« Reactie #15 Gepost op: 8 juni 2010, 12:24:58 »
Het ziet er wel aardig uit denk ik, het valt me mee wat er allemaal in in zit, ik had wel verwacht dat er meer in zou zitten. Aan de andere kant weegt zo'n Steca 500 ook niet veel, heb er bij mijn schoonpa twee opgehangen.
Ga je nog wat aan die torren doen? Ze zitten echt scheef inderdaad.

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 8 juni 2010, 14:28:59 »
Bij het weer in elkaar zetten heb ik de torren zodanig gemonteerd dat ze nu wel goed zitten. Nu maar afwachten tot ik 'm kan testen, misschien moet er nog een andere fan in. Voor de rest zou het wel moeten functioneren lijkt me.

Offline jonasdz

• Nieuweling
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2010, 14:07:47 »
Ik heb me ook zo'n inverter besteld (eentje van 300w), om men eerste panelen te testen maar ook om eens te kijken of ik de efficientie van dit soort goedkope inverters wat kan opdrijven.

Meestal zitten in deze toestellen de goedkopere transistoren/mosfets met matige specificaties en een relatief hoge interne weerstand. Door deze te vervangen door betere types komt minder warmte vrij en hoop ik het rendement een paar procent te kunnen doen stijgen.

Ik zou ook proberen om een betere koeling te voorzien zonder ventilator.

Tom, kan je eens nagaan welke torren er in zitten? Of zijn de typenummers hiervan ook onleesbaar gemaakt?

Ik hou jullie op de hoogte van de experimenten.

Jonas

Offline drbytes

• Nieuweling
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2010, 14:31:30 »
Dag Jonas,

Ik had toevallig een lijstje gemaakt toen ik de inverter open had geschroefd. Ze zijn niet onleesbaar gemaakt. Deze zitten in de 600W versie, de 300W variant zal naar alle waarschijnlijkheid de helft van de aantallen hebben:
Aantal / Dc of Ac kant / type, merk, Omschrijving:
10x / ac / RHRP 8120, Fairchild, 8A, 1200V (75W) Hyperfast Diode
4x  / ac / STP14NK60ZFP, SGS-Thomson-Microelectronics, N-CHANNEL ZENER-PROTECTED SUPERMESH POWER MOSFET, 600V, 13.5A
4x  / dc / IRFB38N20D, International Rectifier, HEXFET power MOSFET. 200V, 44A, High Freq. DC-DC converters
2x  / dc / FQP46N15, Fairchild, N-channel Mosfet, 150v, 45,6A, 210W

Een koeling zonder fan zou zeker aan te bevelen zijn, ik verwacht namelijk dat de fan een niet al te lange levensduur heeft. Ben benieuwd naar je experimenten.

Groetjes,
Tom

Offline jonasdz

• Nieuweling
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 6 oktober 2010, 09:38:55 »
Mijn 300w inverter is binnen.

Ik heb em even opengemaakt en op het eerste zicht blijkt deze gewoon exact hetzelfde, maar gewoon met maar de helft van de componenten ( 1 transfo, de helft minder torren en andere zaken). Mijn vermoeden is dan ook dat de 600w versie bestaat uit 2 300w versies . (foto's volgen nog)

Momenteel ben ik met deze inverter mijn eerste panelen aan het testen en van zodra ik er 6 klaar heb schakel ik over op de sunnyboy700 en ga ik het rendement van deze inverter proberen opvoeren. De transformator is volgens mij het element met het meeste verlies. De torren lijken mij vrij goed voor dit soort toepassingen, maar alles kan beter natuurlijk.

Groeten,

Jonas

Offline BVZ

• Volwaardig lid
« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2011, 20:05:29 »
Met dit soort inverters moet je denk ik heel voorzichtig zijn.

- Deze zijn niet specifiek voor zonnepanelen, en hebben dus geen MPP tracking. (Dus een lager rendement uit je panelen)
- Een ventilator als koeling is zoals al vermeld is gekkenwerk, die zou je preventief elke 2 jaar door een kwalitatief goede moeten vervangen.
- Ik zag dat de max output maar 240V AC is. Dat zal voor een 600W standalone nog wel genoeg zijn, maar als je meerdere van die inverters parallel gaat zetten zou dat weleens te laag kunnen zijn om bv 2500W terug het net in te kunnen krijgen.
- Ik betwijfel of er wel 'eilandbewaking' op zit, en zo niet kan dat tot levensgevaarlijke (!) situaties leiden.

Offline wokkel

• Nieuweling
  • *
    • Elektrobasic
« Reactie #21 Gepost op: 21 september 2011, 18:30:20 »
Iemand al ervaring met deze inverters ?
Eerste panelen aangesloten Zie hier